laatste reisverslag vanaf IJsland - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu laatste reisverslag vanaf IJsland - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

laatste reisverslag vanaf IJsland

Blijf op de hoogte en volg Marijke

06 Augustus 2013 | IJsland, Reykjahlíð

Dag allemaal,

We gaan verder met het reisverslag van zondag 4 augustus. Via de doorgaande route door het binnenland, de F26, Sprengdiansur, rijden we naar het noorden. Onderweg wordt het steeds kouder en de wind maakt het nog erger. Het is windkracht 8/9. We stoppen in Nyidallur. Daar is op een open vlakte een hut en een camping. Het is echter zo koud, 5 graden overdag, en voor de nacht geven ze -4 af, dat we besluiten om een keer in de hut te slapen.
Heerlijk warm, maar we moeten de hut wel met zo'n 25 andere mensen delen. (Fransen, Belgen en ijslandse motorrijders), en geen aparte slaapruimtes of zo. Geeft niks, want de warmte is belangrijker, en de mensen zijn vriendelijk. We konden de kinderen die kou niet aandoen buiten, het is tenslotte vakantie :-). Maar normaal gesproken ben ik nogal op mijn privacy gesteld.

De rest van de middag brengen we in de hut door met lezen en kleuren, heel relaxed. Na het eten is de wind iets gaan liggen (windkracht 6 of zo) en komt het zonnetje wat meer door. Vergelijkbaar met een mooie winterse dag in Zeeland....We lopen nog even een stukje in de omgeving van de hut, de jongens op de fiets, en genieten van de uitgestrektheid.

Slapen is voor Luuk en Cas nog niet eenvoudig in de hut. Er is veel te veel te zien en te horen....De volgende ochtend worden we wakker in een witte wereld, SNEEUW!! Bijzonder om mee te maken in de zomer.

Maandag 5 augustus 2013
Oké, doe even je ogen dicht, en sluit het geluid uit. Links zie je uitgestrekte vlakte's met lava, bedekt met een laagje sneeuw, rechts zie je spierwitte gletsjers met ijs en sneeuw. Het enige geluid wat je hoort is de wind. En er dwarrelen sneeuwvlokken naar beneden.
We rijden een 'zware' route, de f910, en nog een route zuidelijker, net bovenlangs de gletsjers, richting de vulkaan Askja. Aan het begin van de route staan waarschuwingsbordjes, alleen voor GROTE 4x4's. Ik hoop maar niet dat wij aan grootheidswaanzin leiden en dat de landrover er door heen kan. Slechts wij, de natuur, rivierdoorsteken en de sneeuw. Dit is DE essentie van IJsland. Zo puur.

Een gedeelte van de route is pas 3 augustus open gegaan, en over een maand gaat 'ie al dicht. Zo kort is het seizoen hier. We rijden vlak boven langs de grote ijskap. En dat is te merken, de temperatuur is onder nul, en de sneeuw gaat steeds harder. Op den duur ligt er ruim 10cm sneeuw, en zien we de weg haast niet meer. Op goed geluk volgen we de paaltjes, maar we zitten waarschijnlijk net zo vaak naast het pad als er op. We zeggen tegen elkaar:'is dit nog wel verantwoord?' Maar het kan nog wel, vinden we. We voelen ons wel een beetje 'alleen op de wereld'. Helemaal geen andere auto's te zien het laatste uur. Dat veranderd als er opeens een fietser te voorschijn komt uit de sneeuw. Het blijkt een Rus te zijn. Helemaal gek, om dit met die kou te doen. We vullen zijn voorraad water aan, en geven hem nog wat extra brood mee.

Na een kilometer of veertig, waar we soms maar tien/twintig kilometer per uur konden rijden, wordt de sneeuw minder. Op den duur komen we bij een gigantische spoelvlakte. We zijn van te voren gewaarschuwd, dat dit gevaarlijk kan zijn, vanwege drijfzand. De week er voor hebben er nog twee Franse landrovers vastgestaan, die door de reddingsdienst los getrokken zijn. Nu is het echter zo koud, dat er weinig water staat, dus ook geen drijfzand. Het blijft echter indrukwekkend. Dit was voor Rogier een van de routes die hij het allerliefste wilde rijden, dus weer een missie geslaagd!

Bij de Askja is het nog steeds heel erg koud (3 graden overdag) maar we besluiten hier toch te kamperen. (Ja, we vinden dat we het de kinderen nu wel aan kunnen doen...) De tent kunnen we een beetje in de luwte van het toiletgebouw zetten. Extra kleding aan, en de jongens een skibroek. Hebben we die in ieder geval toch niet voor niks meegenomen. 's Avonds erwtensoep en broodjes met bratwurst! Alleen de gluwwein ontbreekt nog...

En oh ja, dit is nog steeds vakantie voor ons! En ondanks de kou, hebben we het goed naar ons zin. De kinderen spelen heerlijk met de autootjes in de grond en stenen, de kou lijkt hen niet te deren. Cas maakt zelfs 'ijsjes' van grond. Beetje voetballen om warm te blijven...;-) .

Dinsdag 6 augustus 2013
Na een ijskoude nacht, ontbijten we met warme croissants uit ons eigen oventje. Lekker, lekker, lekker. Overigens zijn ze wel erg snel afgekoeld bij een temperatuur rondom het vriespunt....

We rijden vandaag een prachtige route langs de westkant van de Askja omhoog. Tja, ik kan de route wel gaan omschrijven hier, maar val dan in herhaling met de anders routes. Wij raken de omgeving hier in ieder geval nog niet beu! Bij Myvatn zoeken we eerst een zwembad op voordat we naar de camping gaan. En ook hier is het weer een buitenbad, en nog een paar hottubs. En vooral die laatste zijn heerlijk om in te zitten. Ik kom weer helemaal op temperatuur.
Daarna frietjes eten en dan op naar de camping. Ruim een week geleden hebben we hier ook gestaan.

Nu zijn we al bijna aan het einde van onze vakantie. Morgen nog een dagje richting een vulkanisch gebied en dan donderdagochtend om half negen inschepen voor de boot terug naar Denemarken. Zaterdagmiddag zijn we dan in Denemarken en rijden we waarschijnlijk in een keer naar huis door.

Iedereen bedankt voor het lezen van onze reisverslagen en het mee beleven van onze reis.

Tot een volgende reis! ( bestemming nog onbekend)

• 06 Augustus 2013 - 21:35

Rian, Marieke, Laura En Anouk:

Hoi,

jammer dat er een einde komt aan het lezen van jullie reisverslagen uit het hoge noorden. Erg leuk.
    Goede reis naar huis en groeten aan allemaal. Nog gefeliciteerd Luuk!

groeten, Rian, Marieke, Laura en Anouk

• 06 Augustus 2013 - 21:47

0pa Cees En Oma Joke:

Prachtig verhaal en mooie foto's. Goede thuisreis. Hier is het warmer! Liefs van ons xx

• 06 Augustus 2013 - 22:04

Ella:

Wat een belevenis: Mooi! Goeie terugreis! X

• 06 Augustus 2013 - 22:46

Merel :

Brrrr...jullie kunnen straks lekker opwarmen in het zonnige Nederland:-)
    Kijk uit naar het zien van de rest van de foto's...
    Liefs

Merel

• 06 Augustus 2013 - 23:04

Ruud En Marijke:

Ook jammer voorons dat dit het laatste verslag was. Leuk om te lezen en we hebben nu helemaal een goede indruk van IJsland.brrrr. Nou hier wordt het minder warm, voor jullie niet zo'n grote overgang. Goede terugreis en tot gauw bels of ziens!!! Ruud en Marijke

• 06 Augustus 2013 - 23:32

Renysan:

Wel daar kunnen jullie weer even op teren!! Wat een indrukwekkend landschap ..Ben (waarschijnlijk als enige) die oververhitting hier al beu en kijk dus uit naar sneeuw en ijs-land..

Goede thuisreis!

• 07 Augustus 2013 - 08:27

Miep:

wat een belevenis, sneeuw in de zomer. prachtig die reisverhalen. ook leuk voor de jongens als ze ouder zijn, om ze weer terug te kunnen lezen. Goede terugreis.

• 07 Augustus 2013 - 08:53

Johan Geluk:

Prachtig en boeiend reisverslag.
    Het leest als een boek !!!!!!!!
    Goede reis terug .

• 07 Augustus 2013 - 20:05

Suzan:

Wat een leuk verhaal weer. En dat met tropische temperaturen hier. Dat wordt zondag wel weer even omschakelen. Fijne reis terug en groetjes van Willem en Suzan

• 09 Augustus 2013 - 19:32

De Buurtjes:

Bbbrrrrrr, goede terugreis!!!!!

• 13 Augustus 2013 - 17:34

Victor:

Het was weer een genot om over jullie mooie avonturen te lezen.
    Genieten met een grote G.

• 21 Augustus 2013 - 13:34

Laurien Hoekstra:

Hoi Marijke en Rogier,

Leuk jullie verslag te lezen! We waren al nieuwsgierig welke route jullie hadden genomen en of we jullie nog tegen zouden komen. Ik had nog rosé...

We hebben in de zelfde zwembaden gelegen en op de zelfde campings gestaan, soms net een dag later. Grappig.

Groetjes
    Laurien en Mark