de Geysir en nog meer - Reisverslag uit Bláfellshólmi, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu de Geysir en nog meer - Reisverslag uit Bláfellshólmi, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

de Geysir en nog meer

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 Augustus 2013 | IJsland, Bláfellshólmi

Hallo allemaal,
Laat ik deze keer maar eens even beginnen om jullie allemaal te bedanken voor de leuke reacties op onze reisverslagen. Dat maakt het nog leuker om te schrijven, alhoewel ik dat toch al graag doe. De foto's bij de reisverslagen zijn niet altijd van geweldige kwaliteit omdat ik deze met mijn telefoon heb gemaakt, en ze dan eenvoudig in te lezen zijn. Natuurlijk hebben we ook nog veel mooiere foto's, maar zo krijgen jullie in ieder geval al een idee van onze reis.

Vrijdag 2 augustus 2013
We blijven een keer twee nachten op de camping in Kirkjubauklauster staan. En dat is wel eens een keer makkelijk. Niet de tent afbreken en geen slaapmatjes oprollen etc.
We rijden vandaag een mooie rondje dat vlakbij de camping begint. Het doel is Lakigigar, een kraterrij van een vulkaanuitbarsting van honderden jaren geleden. Op het verste punt van de route is een hoge berg met bovenop een mooi uitkijkpunt over de kraters. Een wandelroute van anderhalf uur gaat naar de top en via de andere kant weer naar beneden. Luuk loopt de hele route zelf, zonder dat we hem hoeven te dragen. Tja, als je al vijf bent...dan is dat geen probleem natuurlijk. Maar wij zijn hartstikke trots op hem, want het gaat vrij steil naar boven en beneden. Knap hoor.

Het uitzicht vanaf boven op de berg is schitterend, en zeker de moeite waard om een paar uur over stuiterende wegen te rijden.

Als we eind van de middag terug zijn dan gaan we nog even naar het plaatselijke zwembad. Wat ik niet helemaal begrijp is dat ze hier allemaal buitenbaden hebben. Dat zou je in dit klimaat niet verwachten. In een warm buitenbad van 35 graden met een waterig zonnetje en zo'n 15 graden buitentemperatuur is het echter zeer plezierig om even te badderen.

'S avonds de kinderen nog even moe maken met tikkertje en voetbal. Ze slapen in ieder geval prima in de tent.

Zaterdag 3 augustus 2013
Helaas een paar kleine regenspettertjes als we opstaan. Gelukkig stelt het niet veel voor en kunnen we de tent nog redelijk droog inpakken. We rijden vandaag volledig over asfalt...dat is nog niet eerder voorgekomen in IJsland. Via de kustweg in het zuiden langs de plaats Vik, waar bij de rotsen aan het water papegaaiduikertjes zitten. We lopen naar het strand en zien de vogels af en aan vliegen. Grappige beestjes en mooie rotsformaties hier.

We rijden verder naar de Skogafoss, een grote waterval, waar we met uitzicht op de waterval lunchen met een baquette met ham en kaas.
Vanaf de rondweg slaan we een weg in die naar het noorden gaat. Ons doel vandaag is namelijk de Gullfoss en de Geysir. Deze liggen op een paar kilometer uit elkaar.
Onderweg er naar toe staan we nog even in een file. File in IJsland?!? Het blijkt dat er wedstrijden zijn met een soort buggy's die heel hard steile heuvels op en af rijden, en dan zo hard tijden dat ze zelfs een stukje over het water heen gaan. Een echte IJslandse autosport, en dat trekt heeeeel veeeeel bezoekers. Luuk en Rogier hadden best even willen kijken, maar het is niet te doen vanwege de drukte. Dus door naar de waterval Gullfoss.
Daar aangekomen staat er zoveel wind, dat de kinderen bijna niet rechtop kunnen blijven staan. Het is een schitterende waterval, maar we blijven niet lang, door de wind is de gevoelstemperatuur erg laag.

Bij de Geysir is de wind gelukkig iets minder en kunnen we de Strokkur ( de echte Geysir doet het niet meer) dertig meter de lucht in zien spuiten. DE attractie van IJsland natuurlijk, maar ook echt spectaculair om te zien. Makkelijk dat de camping naast het terrein ligt waar de Geysir is, op loopafstand. En we kunnen zelfs vanaf de camping de Strokkur nog zien spuiten.

Rogier kan er geen genoeg van krijgen en gaat 's avonds, als de kinderen op bed liggen, nog even kijken. De kinderen slapen overigens ook deze nacht weer heerlijk. Allebei met een knuffel van een papegaaiduiker in hun handen. :-) Ik zit nu om half tien 's avonds nog buiten (weliswaar met een muts op ;-) ) Wat geniet ik van het simpele kampeerleven! Terwijl jullie ons waarschijnlijk allemaal voor gek verklaren....

Het was weer een volle dag, waarop we veel hebben gezien. Wat een indrukken hier allemaal, en mooie herinneringen voor later!

Zondag 4 augustus
Omdat we nog een paar mooie routes door het binnenland willen rijden zoeken we vandaag de onverharde wegen weer op. In een soort wegrestaurant schrijf ik nu dit verslag even. Verder weinig wifi.

Tot de volgende keer!

• 04 Augustus 2013 - 13:53

Jenne:

Heerlijk om te lezen. Moet prachtig zijn de natuur als ik het zo lees.
    Geniet nog
    kus uit Speuld

• 04 Augustus 2013 - 15:25

De Buurtjes:

ziet er weer mooi uit!!
    Tim is wel een beetje jarloers op jullie, zeker 'dat mooie plekje met die 2 zwembaden' :)
    daar wilt hij wel wonen.....
    geniet er nog ff van!! xx de buurtjes

• 04 Augustus 2013 - 19:14

Renysan:

net terug uit een snikheet koorsje kaas...Maar dit is toch wel een verademing..Wat een inspiratie..Enjoy

• 04 Augustus 2013 - 20:41

Merel :

Wat kun je toch gewéldig belevend schrijven Marijke!
    Ik zou zeggen; reisverhalen bundelen en lever maar in bij een uitgever:-)
    Geniet van al dit moois en het pure leven..kus
    Merel&co

• 04 Augustus 2013 - 21:56

Ron En Matty:

Leuk weer de reisverhalen te mogen lezen , zeker over een land waar je het niet van verwacht.
    Gr. Ron en Matty

• 05 Augustus 2013 - 09:15

Arne:

Ziet er goed uit daar! Volgens mij kan je daar ook goed op de motor rondtouren. Goede reis verder. Groeten, Arne