Etosha - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Etosha - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Etosha

Blijf op de hoogte en volg Marijke

22 Mei 2014 | Namibië, Outjo

Vrijdag 16 mei 2014
Een lange rit voor de boeg vandaag, dus op tijd opstaan en op pad. We willen dwars door Chobe national park naar de plaats Maun. We hebben afgelopen dagen rond gevraagd of deze route te doen zou zijn, en dat is mogelijk. Fijn! Want hij stond op ons wensenlijstje, maar we waren bang dat er nog te veel water zou staan.
350 km in totaal, waarvan 80km asfalt, de rest is allemaal onverharde weg. En dan geen mooie gravelweg, maar echte landroverpaadjes! (Oh ja, jammer dat we nu in Toyota rijden....)
Wat we allemaal tegenkomen onderweg: olifanten die soms vlakbij opeens oversteken, een grote groep giraffen, en nog enkele eenzame giraffen, een grote groep waterbuffels (helaas wat te ver weg om goede foto's te kunnen nemen), en groep gnoe's (die hadden we nog niet gezien deze vakantie!), zebra's, hertjes, en wilde zwijnen. Super mooi allemaal. Ik zelf geniet het meeste van een olifant die vlakbij ons een modderbad aan het nemen is. Zijn we toch mooi op het juiste moment op de juiste plek.
Na ruim acht uur vermoeiend rijden gaan we net boven Maun op een camping staan (Audi Camp). Na zo'n lange rijdag weinig zin meer om te koken, dus we maken gebruik van het restaurant op de camping. Moe, maar zeker voldaan!

Zaterdag 17 mei 2014
Vandaag gaan we weer terug naar Namibië, good bye Botswana! Eerst even voltanken, want de mogelijkheden zijn beperkt op de route die wij willen nemen. We steken de grens namelijk over bij een militaire post. Deze grensovergang is eigenlijk alleen door 4x4 auto's te nemen, alhoewel er hard aan de weg is gewerkt in Botswana. Onderweg rijden we bijna over een slang. Even omkeren om hem goed aan Luuk en Cas te kunnen laten zien. 'Ik vind dat spannend!' zegt Cas.

De grensformaliteiten gaan vlot, en om twee uur s middags zijn wij nog maar de derde auto die deze grens heeft gepasseerd. In de plaats Tumskwe gaan we op een camping staan. Het gebied waar we nu zijn is het gebied waar de San-bevolking (bosjesmannen) naar toe is 'verbannen'. Het zijn extreem kleine mensen in onze ogen, die praten met een 'klik' in hun woorden. We twijfelen of we ze gaan bezoeken. We kunnen een halve/hele dag toer doen en dan verkleden ze zich in traditionele kleding en laten zien hoe ze vuur maken en jagen. Maar als we er zo langs gaan dan lopen ze in gewone kleding vertellen ze ons op de camping. Uiteindelijk gaan we niet.

Zondag 18 mei 2014
Een fijne dag, waarop we een paar honderd kilometer rijden, genieten van de zon en een zwembad, en s avonds uit eten gaan.

Maandag 19 mei 2014
Vandaag rijden we eerst naar Grootfontein, waar we tanken, pinnen en boodschappen doen.
Vanaf daar rijden we naar Etosha national park.

Onderweg stoppen we op een 'picknick' plaats langs de weg, om onze lekkere broodjes op te eten. Een soort appelgebak en croissantjes. Terwijl wij daar zitten komt er een groepje werkmannen aan die de parkeerplaats schoon moeten maken. We praten even met de chauffeur, die waarschijnlijk de beste baan heeft van hun. Achteraf beseffen we dat ze al wel erg verlekkerd naar onze broodjes en cola kijken...Maar als we weg rijden wordt de vuilnisbak leeg gehaald, en zie ik nog net hoe ze een soort Mac donalds verpakking (er is hier geen Mac, maar wel andere fastfood ketens) openen en daar de restjes uit opeten. Oei, dat doet ons beseffen dat deze mensen, ondanks dat ze een baan hebben, zo weinig verdienen of het geld met zoveel mensen moeten delen, dat ze misschien maar 1 maaltijd per dag hebben, en serieus honger hebben. Achteraf baal ik, en denk ik, we hadden even terug moeten rijden en onze fles cola moeten geven, en ons brood van twee dagen oud dat we anders toch weggooien. Het zet ons weer even pijnlijk met beiden benen op de grond. Ook dat is Afrika. We hadden er niet zo bij stil gestaan omdat deze mannen een baan hebben, maar ja, als je honderd euro per maand verdient, en boodschappen zijn net zo duur als in Nederland, dan is het lastig rond komen.

In Etosha, gaan we op camping Namatoni staan, de meest oostelijke campsite. Omdat we fijn op tijd daar al zijn, maken we s middags nog een rit door het park. We zien veel zebra's, gnoes, springbokjes en best veel giraffen! En wat ik zelf ook prachtig vind is duizenden flamingo's in een waterplas. Een roze gloed verspreid zich over het water.
Terug op de camping maken we een kampvuur waar we later een paar grote stukken 'beef' op roosteren. Ondanks dat wij geen grote vleeseters zijn smaakt dat erg goed! In gedachten denk ik nog wel even aan de parkeerplaatsschoonmakers....

S avonds krijgen we op de campsite bezoek van een jakhals, die systematisch alle plaatsjes afgaat om te kijken of er wat te halen valt. Hij sluipt over de camping en is bepaald niet bang uitgevallen.

Als we in de tent liggen worden we opeens wakker van regen. Wat is dat??? Dat hebben we nog niet eerder gehad deze vakantie. Een keiharde bui met heftige wind erbij. Maar hooguit een kwartiertje later is het weer droog.

Dinsdag 20 mei 2014
De dag begint heerlijk relaxed. Om een uur of tien rijden we de campsite af, het park weer in. 'Park' klinkt misschien een beetje dierentuinachtig, maar dit park is immens groot, misschien wel net zo groot als heel Nederland. Al snel zien we zebra's, giraffen, kudu's, oryxen en springbokjes. Vooral de giraffen zijn leuk om naar te kijken als ze onhandig aan het drinken zijn. Bij een volgend waterhole, zien we twee olifanten die aan het drinken en wassen zijn. Zo bijzonder om daar zo dichtbij te kunnen komen, terwijl ze onverstoorbaar hun gang gaan. Een poos later zien we twee hyena's! Die hebben we nog nooit gezien in het wild, helemaal super. (Vorig jaar dachten we wel een keer dat er hyena's op een campsite liepen, maar waren jakhalsen. Die zijn een stuk kleiner en minder eng) Ze zijn trouwens groter dan we dachten.
We zien nog verschillende keren olifanten en giraffen. Halverwege de middag zijn we bij campsite Halali, midden in het park. Tijd om te zwemmen en een ijsje!
In de schemering lopen we naar het waterhole vlakbij de campsite. Helaas gaat dat niet met Cas, hij kan zijn mond niet houden en niet stil zitten. Rogier gaat met hem terug, en nog geen vijf minuten later komen er drie neushoorns aangelopen! Luuk en ik blijven even kijken, maar dan gaan we snel terug, zodat Rogier ze misschien ook nog kan zien. En Rogier en Luuk hebben geluk, want ze zien zelfs vijf neushoorns. Hoezo bijna uitgestorven???! Als ik later die avond nog even terug ga, dan zie ik er twee paren en wassen in het water. En iemand al eens een neushoorn een scheet in het water horen laten? Best lachwekkend.
Ook komen er nog vijf hyena's aangelopen. Wat heb ik een geluk vandaag. Helemaal mooi als de neushoorns de hyena's wegjagen, en de hyena's om de neushoorns blijven cirkelen. Dit is zo veel beter dan televisie. Live! Ik kan hier uren naar kijken.
Op deze camping lopen honingdassen ipv jakhalsen die vakkundig de vuilnisbakken omduwen en kijken of er wat te halen is. Ze zijn ongeveer een meter lang, zwart met een witte rug.

Woensdag 21 mei 2014
Weer een dagje Etosha, op zoek naar de leeuw....op die leeuw moeten we nog even wachten. Maar we zien wel een kudde olifanten en een neushoorn bij daglicht! Uiteraard ook weer een heleboel zebra's en giraffen. Een mooie dag weer.

S avonds bij de waterput vlakbij de camping zie ik nog olifanten, giraf, verschillende neushoorns......en een mannetjes leeuw!! Jaaaaaaaaa!
Helaas veel te donker voor een foto maar het is er wel heel duidelijk een. Ik ga terug naar de auto, zodat Rogier kan gaan kijken, maar helaas.....Jammer dat de jongens en Rogier hem niet gezien hebben, maar die dromen vast over leeuwen in de daktent. Want we horen ze wel brullen op de achtergrond.

Oh ja, de kwaliteit van de foto's is niet geweldig omdat ze met mijn telefoon zijn genomen. Uiteraard hebben we met onze fotocamera veel mooiere foto's gemaakt, maar dit is makkelijker uploaden.

Donderdag 22 mei 2014
Laatste dagje in Etosha. Het duurt lang voordat we dieren zien vandaag. Met uitzondering van de vele soorten hertjes en zebra's die je overal ziet. Eigenlijk besluiten we om het park te verlaten, maar we doen toch nog een laatste poging een weggetje in te rijden. En jawel!!!! Twee leeuwen die liggen te slapen onder een boom. Best een eind van de weg af, maar gelukkig valt mijn blik er net op. Super gaaf, net op de valreep zien we toch nog met z'n allen leeuwen. Het zijn twee vrouwtjes leeuwen.

Nu kunnen we met een gerust hart het park verlaten en naar het zuiden afzakken. Over twee dagen moeten we tenslotte de auto weer inleveren en terugvliegen vanuit Windhoek.

Als we op de asfaltweg rijden begint de auto opeens te slingeren en we horen een sissend geluid......ja hoor....lekke band. Linksachter zijn we door een scherpe steen gereden. Met de krik en de hi-Jack samen lukt het om de auto omhoog te krijgen en de band te vervangen. Opvallend dat we dit op asfalt hebben, terwijl we zoveel kilometers op onverharde wegen hebben gereden en zoveel gestuiterd hebben.

Tien kilometer later zijn we in de plaats Outjo. Eerst maar even de band laten maken. Daarna boodschappen en dan een camping opzoeken.

Zoals gezegd vliegen we zaterdagavond naar huis. Zondagochtend zijn we dan in Frankfurt. Bijna einde van de vakantie. Maar wat een heerlijke vakantie is het geweest! Super.

Bedankt voor het lezen en jullie reacties en tot snel.

• 22 Mei 2014 - 16:36

Elske:

Weer geweldig zeg misschien waren deze laatste nog wel je mooiste tocht door de wildernis ..
    Nog even vind het jammer voor jullie dat het er weer op zit maar ook weer fijn als jullie thuis zijn snuif nog f de heerlijke zand luchten ;) Rogier neem je genoeg mee !!!!

• 22 Mei 2014 - 17:09

Joke En Cees:

Hoi Reizigers,
    geniet nog even van Afrika, de geuren, de geluiden, het tempo van de Afrikaan en het Afrikaanse leven!
    Van de foto's en de mooie verhalen hebben we genoten, het is of we er een bij zijn. De laatste week hebben jullie nog extra genoten en bijna alles van de big five gezien. Dat gaan we ook een keer doen, maar voorlopig voor ons nog even "de Beekse Bergen"!!!!!
    Groetjes, Cees L

• 22 Mei 2014 - 17:28

Wendy:

Wat tref je het toch dat je getuige mocht zijn van een nijlpasrdscheet in het water! Bedankt voor het delen vsn jullie bijzonder prachtige belevenissen! Tot snel x

• 22 Mei 2014 - 17:40

Ruud En Marijke:

Het was weer heerlijk om te lezen! We waren er weer helemaal! Geniet nog even en een goede terugreis!!

• 22 Mei 2014 - 18:18

Joke:

Ter aanvulling van Cees: een hele goede thuisreis gewenst...dikke kus van ons X

• 22 Mei 2014 - 20:20

Lian:

Ook ik heb genoten van jullie prachtige reis en super mooie verhalen. Jammer dat het weer bijna voorbij is maar jullie nemen prachtige herinneringen mee naar huis. Goeie reis terug en tot gauw. Groetjes Lian

• 22 Mei 2014 - 20:32

JoVanhommerig:

Fijn dat alles goed gegaan is.
    Ik zal blij zijn als ik jullie weer zie.
    Jannie natuurlijk ook.
    Hartelijke groeten : Jo

• 22 Mei 2014 - 20:34

De Buurtjes:

nog ff genieten!! goede terug reis en tot snel!

• 22 Mei 2014 - 21:01

Fam VdRee:

Geniet er nog even van!! Anne-Mirte kijkt er naar uit dat ze weer met Cas kan spelen!
    groetjes, Jolanda

• 22 Mei 2014 - 21:19

Gwendoline:

Geweldig allemaal!

• 23 Mei 2014 - 09:47

Meip:

Wat een fantastisch verhaal weer, ik zie het gewoon voor me, vooral die Nijlpaardenscheet.
    Als de lekke band de enige tegenslag is, dan mogen jullie niet mopperen.

• 24 Mei 2014 - 00:14

Speuld&co:

Nee, nog niet naar huis gaan! We willen natuurlijk nog veel meer van deze mooie belevenissen lezen! Wat een ervaringen weer en wat een bijzonder stoere mensen zijn jullie! kus