Baie pret! - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Baie pret! - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Baie pret!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

01 Februari 2013 | Namibië, Grootfontein

Zondag 27 januari 2013
Helaas beginnen we de dag met 50km terug te rijden naar Grootfontein. Wij gingen er van uit dat er net voor de grens nog een benzinepomp zou zijn, aar bij de camping waarschuwen ze ons. Er is een pomp, maar die schijnt lang niet altijd diesel te hebben. Dat risico willen we niet lopen, vandaar dat we even op en neer terug rijden. Het heeft ook een voordeel, want in grootfontein kunnen we vers brood en lekkere gebakjes kopen! En dat op zondag....
We rijden richting het oosten, naar de plaats Tsumkse, zo'n 50km voor de grens met Botswana. Daar aangekomen blijkt de benzine pomp te werken, en diesel in voorraad te hebben. Wij gooien de tank nog maar een keer vol, want in Botswana schijnt het duurder te zijn. ( zuinige zeeuwen!) Er blijken echter wel heel veel liters diesel in te gaan, of zouden we echt maar 1:5 hebben gereden....? De prijs wordt op een papiertje uitgerekend. Worden we hier belazerd??
Onder het tanken komt er een klein jongetje van een jaar of zeven naar ons toe. Hij wil kettinkjes verkopen, maar ik heb geen belangstelling. Ons oude brood wil hj echter maar al te graag hebben. Later zeg ik tegen Luuk, dat dat jongetje erg arm is, dat hij honger had, en hele oude kleren aan had. Dat laatste is echter toch niet waar volgens Luuk: "dat was geen oud shirt hoor mam, dat was van SPIDERMAN!" (Tot de draad versleten, met gaten er in, maar ik geloof dat Luuk toch een beetje jaloers was...)
Op de camping in Tsumske staan we helaas alleen. We hadden graag in het Kaudom park willen rondijden, maar daarvoor moet je met twee auto's zijn, anders kom je er niet in. Jammer, maar er is nog genoeg moois te zien.

Maandag 28 januari 2013
We rijden op tijd weg, want we hebben een lange onverharde rit voor de boeg. Namibie uit, Botswana n.
Eerst gaan we nog kijken bij een gigantische baobabboom. De boom heeft een omtrek van 30 meter. We moeten er over een klein zandpaadje naar toe. Dat gaat prima, tot opeens...SLIK...een meter of dertig water voor ons. Kunnen we daar doorheen?? Hoe diep zou het zijn?? We besluiten het er toch maar op te wagen. Uiteindelijk valt het mee, we zijn ook wel wat gewend. De wielen komen wel helemaal onder water, maar binnen blijft het droog. De boom is werkelijk indrukwekkend! Het symbool voor Afrika, met z'n rare takken. Nu zit de boom helemaal in blad. Waarschijnlijk is de boom in de winterperiode van hier nog mooier.
We rijden het zandpad terug, weer door het water, maar nu zonder vrees, en gaan op weg naar de grens. Deze grensovergang wordt zeer weinig gebruikt, ongeveer 1auto per dag. Aan beide kanten van de grens staat een klein hokje voor de formulieren en stempels. Het gaat vlot! Tussen de grenzen in, in niemandsland worden de banden en schoenen nog gedesinfecteerd, tegen het overbrengen van mond en klauw zeer of gekke koeienziekte of zo. Rogier veroorzaakt daarbij bijna een kleine burgeroorlog door aan de beambten uit beide landen te vragen in welk land het mooiste natuurpark ligt. Duidelijk een zelfde soort verhouding als tussen Nederland en Belgie.

We rijden zo'n 140 km over een slecht onverhard pad, maar wel mooi! Onderweg af en toe een traditioneel dorp. Echt van die ronde hutjes in groepjes bij elkaar. Als we weer op de asfaltweg zijn, gaan we noordelijk langs de okavangadelta omhoog. We willen in de plaats Etsha 6 een camping pakken die in de Lonely planet staat. Die blijkt echter al jaren niet meer te bestaan. We komen op de juiste plek, en mogen eventueel daar wel overnachten, maar zonder enige faciliteiten. Het ziet er verschrikkelijk vervallen uit, en een toilet is ook best prettig, dus we besluiten verder te gaan. Helaas zijn er geen andere campings in de buurt, dus dat betekent nog honderd kilometer omhoog rijden, weer de grens over. We zijn weer in Namibie, in de Caprivistrook. Wat doen de jongens het goed, zo veel uur in de warmte op de achterbank, en saaie grensovergangen. Op de achterbank wordt gekleurd, in boekjes gebladerd, af en toe geslapen, naar buiten gekeken, en door Luuk verhaaltjes verzonnen. Die gaan vooral over dieren die elkaar opeten!!
In Namibie net iets onder de poppafalls vinden we camping Gnepi. Erg aan te bevelen, gelegen aan de rivier. We zien al direct een nijlpaard! Stoer!
Als Rogier 's avonds naar de toilet wil schrikt hij zich rot. Opeens staat hij oog in oog met een bewaker met een groot ouderwets geweer. Waarschijnlijk nog in geschoten door prins Bernard vroeger. Maar beter dit dan oog in oog met een nijlpaard of krokodil!

Dinsdag 29 januari 2013
Vroeg opstaan want we gaan een boottochtje maken. Al snel varen we weg, en zien we twee nijlpaarden met een kleintje. Wat lief....uit de verhalen van onze stuurman/ gids blijken ze echter niet zo lief te zijn. Onvoorstelbaar voor ons dat de mensen hier tussen de krokodillen en nijlpaarden leven. Wij zouden ons beter beschermen. Helaas zien we geen krokodillen, maar wel een recente afdruk van een krokodil in het zand. Je kan precies zien waar z'n kop, staart en poten hebben gelegen. Wat zijn ze groot! We zie nog veel meer nijlpaarden en een heleboel mooie vogeltjes. Echt de moeite waard deze boottocht, en af en toe best spannend om op zulke korte afstand van de nijlpaarden te zijn op een akelig klein bootje.
We klappen de daktenten dicht en gaan verder door de Caprivistrook. Eerst rijden we nog naar de poppafalls, maar zoals de reisboekjes al hadden voorspelt, zijn die weinig indrukwekkend. We komen er toch bijna langs, dus maakt niet uit.

We vnden een camping/lodge, waar wij weer de enige op de camping zijn. We maken gebruik van het zwembad, en Rogier en Luuk maken een kampvuurtje. Tja, het is hier ook zoooo koud. Toch minstens vijf graden kouder dan overdag, nog steeds een graad of dertig....

Woensdag 30 januari 2013
Vandaag dan toch echt weer naar Botswana. Net nadat we de grens overzijn, zien we direct al een groepje olifanten. Zo mooi! Ook hier ging de grens trouwens weer vlot, ik ben expert in het invullen van de formulieren nmiddels. Een van de grenswachters troggelt ons nog wel wat kleingeld af, om naar huis te bellen. Vooruit, maar wel triest hoor.
In Kasane doen we boodschappen, en gaan we naar de Chobe safari lodge. Veel te luxe, maar met een camping voor de 'gewone' mensen zoals wij. We genieten van het zwembad en het uitzicht op de rivier. We zien nijlpaarden, en Luuk en Rogier zien nog twee krokodillen! Helaas te donker voor een goede foto. Op de camping lopen apen en wrattenzwijntjes. Verder zien we nog een varaan van ruim een meter lang.

Donderdag 31 januari 2013
Vroeg opstaan, want om acht uur vertrekt onze transferbus naar Zimbabwe! Ja,ja, het land van Mugabe. We gaan naar de Victoriafalls. Het had ook met eigen auto gekund, maar duur omdat we dan de huurauto hadden moeten invoeren. Dit is even makkelijker. De grensposten gaan weer snel, en om tien uur staan we bij de falls! Wat zijn die indrukwekkend! We wisten niet dat ze zo groot waren. Vanaf de zimbawaanse kant heb je het beste zicht erop, dus wij zijn blij dat we hier staan. We huren poncho's tegen het sproeiwater wat er van af komt. Maar goed ook, anders waren we doorweekt geweest. Een paar uur vermaken we ons er prima, en lunchen ook nog even.
Al snel is het tijd om terug te gaan naar het hotel waar vandaan onze transfer gaat. Het oudste hotel van Zimbabwe, in koloniale stijl. Wij voelen er ons niet helemaal thuis...
Terug de grenzen over, en we zijn weer in Botswana. Wat een leuke geslaagde dag. Dit hadden we niet willen missen!

Nog een weekje te gaan voor ons. Morgen richting Maun. Tot ziens!

• 01 Februari 2013 - 12:44

Matty:

Zit hier achter het raam naar het mistroostige weer te kijken het regent nu al de hele dag.
    En lees jullie verslag. Krijg gelijk een beetje zon in mijn hoofd.
    Geniet nog de komende week van het mooie land en het warme weer.
    Gr. Verder uit het natte Nederland

• 01 Februari 2013 - 14:07

Jasmijn:

Wauw, dat is een grote boom ....nee, niet die van de big mac! Mooi zeg, al die wilde dieren en dan die waterval! Prachtig, moet volgens mij een behoorlijk klaterend geluid geven. Ik lees je verslagen als een spannend boek, ik kijk al uit naar het volgende. Geniet er van!
    Jasmijn.

• 01 Februari 2013 - 14:58

Miep:

wat een prachtige verhalen Marijke, zie de beelden gewookn voor me. Ooit over gedacht om schrijster te worden van reisverhalen? soort Floortje Dessing maar dan met een Landrover? geniet ervan.

• 01 Februari 2013 - 17:31

Arthur:

Lekker op vakantie!!!!!!!!!!!!

• 01 Februari 2013 - 17:52

Richard:

Mooi al die dieren en fijn dat het goed gaat op de achterbank.
    Alleen dat kampvuur kan wel wat groter.
    Nog een goede vakantie.
    Gr. Richard

• 01 Februari 2013 - 19:47

Victor:

Veel spiderboys en spidergirl.

• 01 Februari 2013 - 20:05

Stijn:

Zie al alles al voor me, van de Baobabboom van de nijlpaarden in de rivier. Wil nu gewoon spontaan op vakantie naar Namibië! Nog veel plezier in Afrika.

Stijn

• 02 Februari 2013 - 10:12

De Buurtjes:

nog 1weekje en dan wordt het weer 'buffelen'
    geniet er nog ff van

xx

• 02 Februari 2013 - 11:57

Rene En Yvette:

Hoi daar jullie in het paradijs,

Wat een gave reis maken jullie, het lijkt wel of we een reisprogramma volgen, geweldig!!
    We kunnen door jullie verslag heerlijk meegenieten, het lijkt ons een geweldige reis misschien ook iets om over na te denken.
    Genieten jullie nog maar van jullie avontuur en kijken uit naar jullie volgende verslag
    lieve groeten Rene en Yvette en Sanne

• 02 Februari 2013 - 13:39

Tejo Van Der Leeuw:

Ziet er indrukwekkend uit, heel erg mooi
    geniet er van!

• 02 Februari 2013 - 19:20

Marije:

Wat een belevenissen weer! Prachtige foto's! En wat gaat de tijd snel he...
    Nog even genieten van al het moois! Luuk, ik ben erg benieuwd wat je ons allemaal kunt vertellen!

Groetjes van juf Marije

• 02 Februari 2013 - 22:25

Cees En Joke:

Nog 1 weekje genieten, tot gauw!!!
    liefs van ons xxxx

• 05 Februari 2013 - 16:38

Tom En Dianne:

Erg leuk verslag. We lezen het met veel plezier. Goede voortzetting van jullie vakantie.

Groeten,
    Tom & Dianne