Hakuna matata - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

26 Januari 2013 | Namibië, Grootfontein

Dinsdag 22 januari 2013
Een superrelax dag op de camping in Outjo. We doen niet veel meer dan in en om het zwembad hangen. Voor een keertje wel lekker. Maar 1 dag is meer dan genoeg,

Woensdag 23 januari 2013
Op naar Etosha natinaal park! Dit is toch wel 1 van de hoofdredenen dat we naar Namibie wilden. Eerst nog even voldoende eten en drinken in slaan, en dan zo'n honderd kilometer naar het noorden rijden. Gelukkig kunnen we zonder reservering op de eerste camping van het park staan. In de maanden juli/augustus is dat wel anders, en staan er soms wel 40 auto's te wachten of er nog een plaatsje is. We gaan natuurlijk gelijk op safari het park in! Al snel zien we giraffe's, zebra's, tal van hertachtige beestjes en een heleboel gnoes. Soms rijd je overigens ook kilometers ver zonder een beest te spotten, maar wij hebben geluk. We zien een hele grote groep leeuwen (ongeveer 15), die liggen uit te buiken van hun maaltijd zebra. Die ligt namelijk nog enigszins herkenbaar een stukje verderop, omgeven door een stuk of dertig gieren. Wat een indrukwekkend gezicht. Het voelt soms wel een klein beetje of wij niet helemaal thuishoren in Etosha, met onze landrover. Dit is echt puur natuur! Zo mooi!
Als we een half uur later weer voorbij dezelfde plek komen, is er van de zebra niet veel meer over dan alleen skelet. Eerst zagen we nog de huid met strepen, die is nu helemaal verdwenen.
De camping is netjes met ruime plaatsen, maar wel dicht op elkaar. Nu niet erg omdat het niet druk is. 's Avonds kunnen we nog genieten bij het waterhole vlakbij de camping. Al snel zien we een groep zebra's wegrennen, en komt er een neushoorn uit de bossen te voorschijn! Wat bijzonder dat we die de eerste dag al zien. Wij zijn zo gefocust op de neushoorn, dat we de olifant die langs de andere kant komt aangelopen, pas zien als die al bijna bij het waterhole is. Geweldig, wat hebben wij geluk.
Enige minpuntje blijkt te zijn, dat Cas niet begrijpt dat hij stil moet zijn....hij gaat gelijk een olifant nadoen als hij er een ziet ( tetteretet!) de andere mensen stellen dat niet zo op prijs.....voortaan dus maar om beurten gaan kijken.

Donderdag 24 januari 2013
Als ik 's ochtends de auto uitmest en van alles naar de vuilnisbak breng, worden we weer even met onze neus op de harde realiteit gedrukt. Even later komt er een vrouw die op de camping werkt naar de vuilnisbak toe. Denk ik eerst nog heel naief dat ze de vuilnisbakken gaat legen, maar niets is minder waar. Ze scant de vuilnisbak en vist ons vier dagen oude brood er uit en loopt er snel mee weg....heeft zij even geluk dat dat brood in een aparte zak zat, en niet bij Cas zijn poepluiers.....triest om te zien, het salaris ligt hier op ongeveer 130 euro per maand. Op zo'n moment voelen we ons wel een beetje bezwaard, dat wij het zo goed hebben en vrij kunnen reizen.
Vanaf de eerste camping gaan we vandaag via mooie routes door het park, naar de middelste camping, Halali. Ook nu hebben we weer geluk, want we zien op hele korte afstan drie leeuwen, waarvan 1 een mannetjes leeuw. Even later zien we ook nog een olifant. Natuurlijk zien we ook nog een heleboel kleinere dieren.
Lunchen doen we op een stukje omheind park, waar geen beesten kunnen komen. Mooi lunchen met uitzicht op zebra's en wrattenzwijntjes.
Luuk en Rogier gaan begin van de avond nog naar het waterhole dat bij deze camping ligt. En wat hebben ze geluk! Een groep van bijna dertig olifanten komt drinken! Och, wat ben ik jaloers! Even later ga ik nog even alleen kijken, en tref ik nog een neushoorn. En dat is toch ook bijzonder.

Vrijdag 25 januari 2013
Nog een dagje is Etosha, op weg naar het derde kamp, namutoni.
Het duurt een hele poos voordat we beesten zien, maar dan opeens ligt er vlak langs het weggetje waar wij rijden een giraf. Wat gek om een giraf, liggend/zittend te zien. De dieren zijn hier gewend aan auto's, hij loopt dan ook niet gelijk weg. Later zien we nog een olifant, en een giraf die aan het drinken is bij een waterpoel. Op de camping is jammer genoeg 's avonds niet zo veel te zien. Maar ale campings in het park hebben een zwembad, en daar is het goed toeven met 36 graden celsius. Wat hebben wij al veel gezien. Ook de kinderen vinden het geweldig, en de verrekijkertjes die ze van opa en oma hebben gekregen, worden dan ook goed gebruikt!

Zaterdag 26 januari 2013
Vandaag gaan we het park uit. Wat een bijzondere ervaring was dit!
We rijden via asfalt weg naar grootfontein. Onderweg nog boodschappen en een ijsje, en dan iets noordelijker nog. Op de parkeerplaats betaal je de bewaker een paar cent en soms nog een broodje of zo. ze doen dan echt hun best, want eem jongetje die met mij komt praten wordt achterna gezeten met een gummiknuppel van ruim een meter....afrikaanse praktijken. We staan nu op Roy's rest camp. Een erg mooie camping, met weer een zwembad! Heerlijk voor de jongens, maar ook voor ons zelf.
Morgen gaan we richting de grens met Botswana, die we overmorgen over hopen te steken.

Tot de volgende keer!

• 26 Januari 2013 - 16:08

Adrian Irvine:

Veel plezier met de vakantie en veilige reis. Rogier heb je veel fotos genomen???

• 26 Januari 2013 - 16:39

Arthur:

Gaaf hoor, Beekse Bergen in het echt!!!!!!!!!!!!

• 26 Januari 2013 - 16:57

Jo Vanhommerig:

Wat geweldig om dat allemaal mee te maken.
    Ik wou dat ik er bij kon zijn.

• 26 Januari 2013 - 19:32

Lian Vanhommerig:

Wat een mooie avonturen beleven jullie... de mooiste wilde dieren "life"
    Zijn jullie niet bang van die grote olifanten en loslopend leeuwen?
    Ik vind het prachtig om jullie te volgen en de verhalen zijn zo leuk geschreven... wanneer ga je een boek schrijven Marijke?
    Bedankt weer voor deze geweldige documantaire van " op safarie in Namibie" .
    Veel plezier nog en ik zie weer uit naar het volgende verslagje en de mooie foto's
    Kus voor jullie allen.

• 26 Januari 2013 - 19:57

Ella:

Prachtige verhalen en foto's weer!!!!

• 26 Januari 2013 - 21:21

Vrienden Uit Speuld:

Wat een ge-wel-di-ge beelden en woorden.... Nog een hele week te gaan, volop genieten lieve mensen!

• 27 Januari 2013 - 09:08

Martijn:

Al die olifanten bij die drinkpoel. Stoer om dat in het echt te zien. Pas maar op dat je niet door de olifanten worden achter volgt als Luuk een olifant na doet!!

• 27 Januari 2013 - 09:08

Rian, Marieke, Laura En Anouk:

Hoi, wat een mooie foto's. Geniet nog van de kommende tijd.

• 27 Januari 2013 - 10:33

Cees En Joke:

Wij reizen op deze manier een beetje mee met jullie. Geniet nog, jullie zijn al over de helft!
    Liefs van ons xxxx

• 27 Januari 2013 - 10:42

Richard:

Moooooi zoveel dieren. Vind het wel een beetje burgelijk om op een camping met een zwembad te gaan staan. Echte mannen slapen op de grond onder een boom.
    Verder nog veel plezier daar in afrika. Groetjes uit een nat en guur srabbekerke.

• 27 Januari 2013 - 12:12

Henriëtte:

Hallo Marijke, Rogier, Luuk en Cas,
    Wat heerlijk dat wij mee mogen genieten van jullie prachtige reis.Je verslag is super leuk om te lezen, Marijke!
    Ik voel met je mee als je met Cas op de camping blijft en Luuk en Rogier juist dan 30 olifanten zien! Maar gelukkig heb je de foto's nog en het is voor die twee wel geweldig om hun ervaring aan jou te vertellen :-)
    Veel plezier nog.

• 27 Januari 2013 - 16:12

Ben En Anneke Van Rooijen:

Hallo wereldreizigers,

We krijgen van Cees en Joke jullie belevenissen doorgestuurd en zijn onder de indruk van de prachtige reis die jullie maken.
    Op deze manier maken we door de mooie foto's en het lezen van het verslag ook kennis met dit stukje van de grote wereld.
    Nog verder een heel mooie reis toegewenst.

• 27 Januari 2013 - 19:57

Sanne T.:

Hoihoi ,
    Wat leuk om al die verhalen van jullie te lezen , en wat gaaf al die dieren !
    dikke kus voor allemaal

liefs van Sanne

• 27 Januari 2013 - 20:44

Ruud En Marijke:

Hoi!
    We zaten net naar "3 op reis" te kijken. Chris Zegers in Namibie.. We zagen Sesriem, Swakopmund, Sosusvlei. Ook is hij aan de kust bij de zeehonden geweest en de scheepswrakken. Leuk dat we het herkenden van jullie verslagen! ALs je "uitzending gemist" kan zien.: Zondagavond 19.55 op 3. Volgende week gaat het verder. Mooi hoor en zo nog leuker om te volgen. Ook de taal met de klak zijn te horen.
    Geniet verder!!! Hier dooit het, alle sneeuw is weg, dat ging snel.
    Doei doei!
    Marijke , tuut tuut tuut en de groetjes van Ruud!!

• 28 Januari 2013 - 09:16

Peter Danielse:

Hoi,
    Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Jullie maken echt een geweldige reis.
    Inderdaad gisteren bij 3 op reis een reportage over Namibië. Bepaalde beelden herkende ik al van jullie verhalen.
    Veel reisplezier verder!

groeten,
    Peter

• 28 Januari 2013 - 13:43

Joyce Vanhommerig:

Wauw wat een suuuuperleuke verslagen en prachtfoto's!
    Héél veel plezier nog op jullie stoere reis, avonturiers!!

• 29 Januari 2013 - 13:41

Stefan Roeleven:

Hallo vakantiegangers,
    Een super reis als ik zo het verslag lees.
    Al dacht ik in het begin dat het een vakantie van mij zou kunnen zijn (zwembaden en resorts)
    in plaats van de "normale" avontuurlijke reizen van jullie.
    Geniet er van want hier is koud en regent het :(
    En Rogier heb je al wat gave actie films gemaakt met de camera??
    Veel plezier daar en denk vooral niet aan je koukleumende hardwerkende collega`s

Groeten van je collega op Heerema.

• 29 Januari 2013 - 16:43

Kim Van De Schraaf:

Wauw wat een leuke verhalen en mooie foto's! Fijn dat de jongens het ook naar hun zin hebben.
    Goede reis verder!!
    Groetjes