Bloody hot and the first wild animals! - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Bloody hot and the first wild animals! - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Bloody hot and the first wild animals!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

22 Januari 2013 | Namibië, Outjo

Zo, daar zijn we weer. Internetmogelijkheden zijn hier beperkt en ook in grote gedeeltes van het land hebben we geen telefonisch bereik. We hebben echter voor de veiligheid een sateliettelefoon bij, dus geen probleem. Alleen de reisverslagen zullen niet zo'n grote frequentie hebben.

Verder allereerst bedankt voor al jullie lieve en leuke reacties op ons vorige verslag. Leuk om te lezen, en wat een contrast in temperatuur tussen Namibie en Nederland. Voor jullie veel schaats en sneeuwbal plezier toegewenst.
Hieronder ons tweede deel van ons reisdagboek, geschreven in tropische temperaturen.

Donderdag 17 januari 2013
Vanaf Sesriem rijden we wat meer land inwaarts. Al snel komen we gnoes tegen met een pasgeboren jong. We rijden naar een stipje op de kaart, het plaatsje Solitair, bestaande uit 1 huis, een benzinepomp, een cafeetje en een camping cq hotel. Het plaatsje is bekend geworden door een boek van Ton van der Lee. We hebben het nog niet gelezen.... Maar voor ons veel belangrijker, Solitair staat bekend om zijn appeltaart! Dat wordt dus voor ons een overheerlijke lunch met ontzettend grote stukken taart. Een vreemde gewaarwoording om dat in de woestijn van Namibie te eten. Maar het smaakt erg goed. Vanaf Solitair rijden we naar de Spreetmanspas. Net iets voor de pas vinden we een geweldige camping met een waanzinnig uitzicht. Vanaf de top van een berg, hebben we een priveplaats, met openlucht toilet en douche, en kijken we over de savanne uit. Ditis zoals wij ons Afrika hadden voorgesteld. Werkelijk een plaatje!

Vrijdag 18 januari 2013
We verlaten met pijn in ons hart deze fantastische plek, en rijden over twee passen, met mooie uitzichten naar Walvisbaai. Onderweg zien we nog stokstaartjes. In Walvisbaai doen we de benodigde boodschappen, maar omdat de plaats verder niet zo aantrekkelijk is, rijden we door naar Swakopmund. Bij het zoeken naar de oprit van de hoofdweg komen we door een wijk heen waar de mensen zeer duidelijk veel minder te besteden hebben dan wij. Als toerist kom je hier maar weinig in aanraking met de armoede die er toch in het overgrote gedeelte van dit land heerst. Wel hebben we onderweg, langs de kant van de weg, al flessen water en broodjes weggegeven. Dat kan je toch niet weigeren in de middle of nowhere. Het land is zo netjes en schoon, nergens afval. Wat een verschil met andere afrikaanse landen. Verder zie je wel veel verkapte werkloosheid en gecreerde baantjes. Werk dat in Nederland door een persoon wordt gedaan, doen ze hier met vier man.
In Swakopmund vinden we een camping vlakbij de zee en het strand. Na het avondeten lopen we nog naar een baai waar een heleboel flamingo's inzitten. Prachtige vogels.

Zaterdag 19 januari 2013
Vanaf Swakopmund rijden we noordelijker langs de kust. Een groot deel van de weg is een zogenaamde 'salt road'. Zijn wij toch even blij dat we hier niet met onze eigen landrover rijden.
We rijden ook nog een stuk over het strand. De ruige kust heet hier skeleton coast, vanwege de vele scheepswrakken die hier aanspoelen.
We willen in Cape Cross naar de zeehondenkolonie gaan kijken. Nou, en zeehonden die zien we. Duizenden en duizenden! Erg indrukwekkend, overal waar je kijkt zijnzeehonden te zien, grote en kleintjes en dode zeehondjes ertussen. Wat een stank trouwens.
Iets terug vinden we een camping pal aan het strand. We staan er helemaal alleen. Dat is echter helemaal niet erg, want we vermaken ons best. Zo willen Luuk en Cas met een voetbal op het strand gaan spelen. De bal blijkt echter een schedeltje van een zeehondje te zijn....en nu we beter kijken ligt het strand eigenlijk bezaait met lijkjes....Het is maar goed dat wij geen Lenie 't Hart-gen bezitten, want dan hadden we hier nog veel werk en heel de dag tranen in onze ogen. De natuur is hard, maar ook verschrikkelijk mooi!
Verder zien we nog sporen van een hyena in het zand. En jawel, als de kinderen net lekker in de daktent liggen, komt er een hyena vlakbij onze kampeerplaats voorbij gelopen. Gelukkig zijn die beesten banger voor ons dan wij voor hen, maar ik moet toch toegeven dat we die avond niet lang hebben buiten gezeten.....:-)

Zondag 20 januari 2013
Als we wakker worden spettert het een beetje. Gelukkig hebben we dat niet vaak, meestal is de temperatuur zo'n 35 graden of meer. Als we aan het ontbijt zitten, zegt Luuk opeens: "hey papa, is dat nou een hyena?" Ja,ja, er loopt er weer eentje vlakbij langs.
We gaan nog even bij de zeehonden kijken, en rijden daarna weg van de kust, het binnenland in. Onderweg doen we nog wat boodschappen. Met zelfgesmeerde broodjes lunchen we onder een boom op een mooie plek langs de weg. Als we bijna bij de camping zijn, net iets voor Twijfelfontein, zien we opeens vijf giraffen die vlak voor ons de weg oversteken. Wat een geweldig gezicht, en zo uit het niets. Hoogtepunt van de dag!

Maandag 21 januari 2013
Vandaag gaan we naar de rotstekeningen van Twijfelfontein kijken. Deze tekeningen zijn 6000 jaar oud. Mooi om te zien dat hier zo lang geleden ook al mensen leefden, die een geweldig grote kennis hadden van de natuur. De gids die ons rondleidt komt uit Damaraland. Kenmerkend voor die mensen is dat ze een klikgeluid maken tussen het praten door. Luuk en Cas vinden dat reuze interessant en gaan het nadoen. Ze hebben de grootste lol, maar ik ben bang dat ze per ongeluk iets verkeerd zeggen/klikken....
Er is in dezeomgeving nog mer te zien, maar met een temperatuur van tegen de veertig graden, zoeken wij de koele auto op (34 graden...) en rijden door in oostelijke richting. Onderweg eten we een welverdiend ijsje. We vinden een camping in Outjo bij een lodge met zwembad en wifi. We duiken gelijk het zwembad in, en besluiten om hier een dagje extra te blijven staan. Even niet in de auto, maar lekker relaxen.

Een warme groet van ons vieren, en tot de volgende keer!

• 22 Januari 2013 - 10:31

Jenne:

Wat heerlijk zeg.
    Geniet nog veel. Ik ga weer sneeuw ruimen

• 22 Januari 2013 - 10:44

Alex Joosse:

Hallo vakantie gangers,

Eindelijk begint het een beetje op een safarie te lijken, het verslag zo lezend,
    na het eerste verslag had ik spijt dat ik Rogier toestemming voor 5 weken vakantie had gegeven,
    de verslagen lezend van alle 5 * risorts die jullie hadden aangedaan, met luxe zwembaden.
    Dat heb je Rogier als je al een jaar lang ons lekker maakt met alemaal stoere verhalen.
    Maar goed, eindelijk wat echte verhalen van een safarie,
    Groeten uit een koud Vlissingen,

Ik hang je verslag weer aan de grote deur,

Je collega's van Heerema Vlissingen

Alex joosse

• 22 Januari 2013 - 10:46

Ria En Sjaak Oosterling:

Prachtig verhaal weer over een boeiende reis! En het klikt blijkbaar letterlijk tussen Luuk, Cas en de Damaraman.
    Groet
    Ria en Piggel

• 22 Januari 2013 - 10:53

Ilona Haas:

Geweldig ! En ook erg leuk om het verslag te lezen. Ik denk dat ik meteen een zeehondencentrum zou opzetten daar dus niks voor mij om daar te gaan kijken haha. Maar zo te horen zijn er nog genoeg zeehonden daar. Ben nu ook wel benieuwd naar die klik van de gids hihi. Wij zitten ids in de sneeuw. Ook leuk voor de kids maar genieten jullie maar lekker van het avontuur. Xxx

• 22 Januari 2013 - 11:03

Ella Haaze:

Wouw! Klinkt super! Dat je zoveel moois ziet qua wild en natuur! Ben benieuwd naar de foto's straks...Geniet ze verder! X

• 22 Januari 2013 - 11:06

Ella Haaze :

Oh....duurde effe voordat ik de foto's ontdekte! Ha ha...duh.....maar erg mooi! Te gek! X

• 22 Januari 2013 - 11:07

Vrienden Uit Speuld:

Héérlijk leesvoer weer, dankie dankie!
    'Kinderen van Afrika van Ton van der Slee', mooi boek met veel praktische tips over hoe wel of juist geen hulp aan Afrika. Heb 't hier liggen voor je.
    Wat geven jullie de jongens en jullie zelf geweldige ervaringen mee tijdens deze reis, heel bijzonder. Geniet van jullie relax dagje in het zwembad..
    Liefs uut Speuld

• 22 Januari 2013 - 11:48

Cees En Joke :

Hoi dat is het Africa!!!!!!!!

Om toch een beetje jaloers op te zijn.
    Wij zien in de tuin fazanten, waterhoentjes, roodborstjes, merels ed. met mutsen en dassen aan!
    En jullie geweldige gnoes, giraffen, hyena's en zo en nog lekker luchtje van de pelsrobben.
    Dat het niet zo lekker ruikt als Channel nr 5 zie je aan Cas en Luuk!

Op naar de Big Five, maar houdt afstand en schiet met de camera!
    Let op, als je door de zoeker kijkt verkleind de camera!!!

Liefs (O)pa Cees en (O)maJoke

• 22 Januari 2013 - 12:03

Ruud En Marijke:

Hoi hoi!
    Wat een leuke verslagen! Beetje jaloers zijn we wel! Zoals je weet zitten we hier in de kou en sneeuw en is het moeilijk voor te stellen hoe +40 graden voelt. Dit is ook leuk hoor. Wij kunnen ons nu goed voorbereiden op ons reisje naar Lapland. Geniet lekker van jullie rustdag en dan weer verder op avontuur!! We houden jullie berichten in de gaten! Groetjes uit Rotjeknor!

• 22 Januari 2013 - 13:51

Anita Stijweg:

Lees met ontzettend veel plezier jullie reisverslag!!
    Zo te lezen zijn de afstanden wel goed te doen dus.
    Kijk alweer uit naar jullie volgende update!
    Wij nog een half jaar wachten en verheugen ons erg op deze
    prachtige reis! Groetjes Anita.

• 22 Januari 2013 - 15:09

Aron:

Hoi Luuk,

Ik vind de foto's heel stoer! Ik was benieuwd welke dierentuin dat was :) Ik vind het wel hele leuke dieren!

groetjes van Aron

Ps ik heb een mooie sneeuwpop gemaakt en een iglo!

• 22 Januari 2013 - 17:23

Arjen De Bliek:

Dag avonturiers!

Klinkt allemaal heel erg goed en positief wat er in jullie verslagen staat.
    Heel erg leuk om te lezen, en leuk dat jullie elke dag weer leuk beschrijven.
    Geniet er nog heel erg veel van, en hoop dat jullie nog veel moois gaan zien daar ( niet teveel regen)
    Groeten arjen de bliek vanuit t koude maar mooie zeeuwse (de betere kant van t water)

PS: O, ja rogier op centerparcs heb je ook flamingo's, papegaaien, schildpannen.... en 6 zwijnen in huisje 942! ;)

• 22 Januari 2013 - 18:31

0ma Joke:

Heeft dat toilet with a vieuw" ook een afvoer?

• 22 Januari 2013 - 19:53

Arthur:

Veel zeehonden=veel haaien ai ai ai ai ai
    Wat een vette foto's!!!!!

• 22 Januari 2013 - 20:44

Patric:

Tja daar valt Noorwegen in het niet bij:-(

• 22 Januari 2013 - 20:54

De Buurtjes:

wat zijn wij jaloers!! ziet er goed uit! neem de zomer maar mee...kunnen we wel gebruiken haha
    geniet ervan!!

• 22 Januari 2013 - 21:00

Suzan:

Jeetje wat een leuk verslag weer om te lezen. Jullie krijgen echt veel te zien geweldig hoor. Geniet er maar van.
    Groetjes Willem en Suzan

• 23 Januari 2013 - 09:17

Chris:

Heel in drukwekkend wat jullie zien en meemaken geniet ervan wij doen dat van de verslagen ;-).

Gr Chris

• 23 Januari 2013 - 18:53

Victor:

Dit is pas vakantie!

• 24 Januari 2013 - 12:18

Richard En Marian:

Hee vakantie gangers volgens mij lusten de jongens geen vis meer, na het zien van die robben.
    Hopelijk niet te veel tegen slagen.
    Hier is het nog steeds bere koud, nog 5 weken en dan zitten wij in die heerlijke zon.

Gr. Richard en Marian

• 25 Januari 2013 - 16:52

Corrie & Cees Janse:

Hallo vakantiegangers,

Prachtig, super en indrukwekkend.

Geniet maar met volle teugen!

Groetjes,

Corrie an Cees

• 25 Januari 2013 - 19:29

Lies:

Tjonge jonge wat gaaf. Het doet me denken aan onze reizen toen de de kinderen ook die leeftijd hadden.
    Alleen wij zaten op het water 3 maanden lang. De zeilvakanties waren ook een avontuur.Het is goed dat je het nu doet. Het wordt steeds moeilijker wat betreft school. Het is zo leuk om weer terug te kijken. Onze kinderen vonden het toen gewoon , maar beseffen nu dat het toch wel bijzonder is. Ze nemen er altijd wel wat van mee. Groetjes Lies en alle kinderen van de groep (kibeo)