Into the wild..... - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Into the wild..... - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Into the wild.....

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

03 Februari 2013 | Botswana, Maun

Into the wild...
Het vorige reisverslag is nog maar een paar dagen geleden, maar ondertussen hebben we al weer een hoop gezien en beleefd.

Vrijdag 1 februari 2013
We beginnen vandaag met een rustige ochtend op de camping. Hoog nodig moeten er een paar kleren gewassen worden. Verder ruimen we de auto aan de binnenkant op, want dat is een gigantische zooi geworden, en alles zit onder het stof. Natuurlijk is er ook tijd voor het zwembad. Heel belangrijk!
Voor 's middags hebben we een boottocht geboekt, Chobe park in. En wat is dat weer geweldig! Het overtreft onze verwachtingen ruimschoots.
We zien twee olifanten die het water in lopen, en met elkaar gaan spelen in het water. We zien een olifant die vanaf een eilandje naar de kant zwemt. Zo, vlak voor de boot. We zien een heleboel nijlpaarden, zowel in het water als op de oever. Een nijlpaard rent op een groep olifanten af, en die stuiven uit elkaar en gaan op de vlucht. Een olifant is toch een stuk groter dan een nijlpaard....ook zien we nog een aantal krokodillen van heeeel dichtbij. Er is een enorme kanjer bij, met z'n bek open. Zo dichtbij dat we tanden kunnen tellen. Spannend hoor.
Natuurlijk ook nog een heleboel vogels, maar ik ben niet zo thuis in vogelnamen. Een geweldige tocht! Wat is het hier mooi, zo puur, en zoveel beesten bij elkaar.

Zaterdag 2 februari 2013
We staan vroeg op, want vandaag hebben we weer een lange tocht voor de boeg. We willen naar Maun bij de Okavangadelta. Maar niet over de gewone saaie weg, maar dwars door Chobe national park heen. De eerste 50 km is nog asfalt, maar dan gaat de weg over in een heel klein smal zandpaadje. Precies net zo breed als 1 auto, en alleen begaanbaar voor flinke 4x4's. Perfect voor een landrover dus, en jullie begrijpen het al: Rogier zit weer met een flinke grijns op zijn gezicht!
Dit is Afrika, en hier zijn landrovers voor gemaakt. Het landschap is afwisselend, en we komen gigantisch veel dieren tegen. Vlak langs het pad ligt een waterpoel waar een aantal olifanten in het water staan. Twee puberale mannetjesolifanten zijn aan het vechten met elkaar. Totdat....ze ons in gaten krijgen. Een van twee olifanten wil zich kennelijk bewijzen en komt zeer dreigend en tetterend onze kant op. Snel, snel, snel, Rogier! De auto in z'n achteruit, en rap naar achteren. In z'n achteruit blijkt de snelheid van een landrover op een zandpaadje zwaar tegen te vallen....poeh, dat was schrikken. We wachten totdat ze iets verder zijn gelopen, en dan geeft Rogier een grote dot gas! Snel er langs, totdat we weer 'veilig' is.
Dat blijkt maar relatief te zijn, want een aantal kilometer verderop, schrikken we weer omdat er op twee a drie meter van de weg een olifant achter een boom verstopt staat. We zien hem pas als we er zo ongeveer naast staan! Onvoorstelbaar dat zo'n groot beest letterlijk verdwijnt achter 1 boom of struik. Je zou denken dat je die al van heinde en ver zou zien. Zo schrikken we nog een keer als op 50 meter voor ons een olifant opeens de weg oversteekt, zo uit het niets! Rogier trapt hard op de rem.
Verder zien we nog een aantal giraffen, honderden olifanten in grote kuddes bij elkaar, duizenden zebra's, een grote kudde waterbuffels. Niet normaal hoeveel dieren we hier bij elkaar zien! Eind van de middag zijn we bijna bij Maun, waar we een camping vinden. Wat zijn we weer trots op Luuk en Cas. Geen een keer hebben ze gezeurd of geklaagd op de achterbank. Er was natuurlijk ook wel erg veel te zien. We hebben geen zin meer om te koken, dus eten we in het restaurant van de camping. 's Avonds maken we weer een kampvuur tegen de muggen. Wat een schitterende dag was dit weer. Nu nog wel even de auto weer opnieuw uitruimen. Door het schudden en hobbelen zijn de yoghurtjes in de koelkast kapot gegaan, en een handdoek die tegen iets scherps aan lag is helemaal doogesleten.

Zondag 3 februari 2013
We hebben grootse plannen. We willen met een klein vliegtuigje (cessna 206), over de Okavangadelta vliegen. We boeken een vlucht, en kunnen om elf uur 's ochtends al instappen. Allemaal hardstikke stoer natuurlijk, en het opstijgen en de eerste 15 minuten gaan ook prima. Dan valt Cas in slaap. Op tweejarige leeftijd maakt zo'n vliegtochtje blijkbaar nog niet veel indruk....
Al gauw begin ik misselijk te worden, en ook Rogier krijgt last. Het vliegtuigje gaat erg heen en weer, en de piloot maakt soms een duikvlucht als hij ons iets wil laten zien. Het uitzicht is werkelijk prachtig, en we zien kudde's olifanten, gnoes, een giraf en nijlpaarden. Ook de natuur is geweldig mooi, met allemaal waterstroompjes, drinkplaatsen, palmbomen etc. We hadden er alleen nog meer van kunnen genieten als we ons wat beter hadden gevoeld. Ook Luuk begint wit weg te trekken op het laats, ondanks dat hij het eerst geweldig vindt.
Als we bijna bij de landingsbaan zijn, houdt Rogier het niet meer uit, en kotst hij zijn hele maag leeg. Bah, bah, bah! Gelukkig staan we een minuut later op de grond, en heeft Rogier alles in zijn shirt op kunnen vangen....wat een helden zijn wij. Ondanks dat het prachtig was, was dit eens maar nooit meer in zo'n piepklein vliegtuigje.
Onze GoPro filmcamera mochten we onder het vliegtuig vastmaken. Thuis kunnen we de beelden dus nogmaals bekijken, zonder misselijk te worden.....
De rest van de middag zijn we aan het bijkomen en doen we het rustig aan. :-)
Ach, achteraf kunnen we hier best om lachen!

• 03 Februari 2013 - 17:18

Stijn:

Leuk, dat vliegtochtje, maar jammer dat het zo schokkerig ging.... Zou toch de beelden wel eens willen zien!

• 03 Februari 2013 - 18:21

De Buurtjes:

wauw...ziet er fantastisch uit!!!
    we hebben net voor de zomervakantie geboekt, 2 weken zuid-frankrijk op de camping....is leuk..lkkr burgelijk, maar wat jullie nu meemaken vergeet je nooit meer zo te lezen en te zien!! super!

• 03 Februari 2013 - 18:33

Martin:

als ik je verslagen zo lees kan ik niet anders zeggen dan dat jullie een prachtige reis maken. En helemaal mooi dat er zo ontzettend veel dieren te zien zijn. Wat een ervaring!

• 03 Februari 2013 - 19:50

Arthur:

Goed plan van die GoPro onder dat vliegtuigje. Zitten er iig ook geen brokken op...........

• 03 Februari 2013 - 19:51

Ella:

Fantastische belevenissen! Prachtig..............x

• 03 Februari 2013 - 21:25

Vrienden Uit Speuld:

GEWELDIG x 1000000!!!! Kan niet wachten om de beelden te zien! Liefs
    Ps. inderdaad wat een kanjers die knullen van jullie, zo lang op de achterbank (een Ipad filmpje kan niet op tegen een live show van olifanten:-))

• 04 Februari 2013 - 17:40

(o)pa Cees En (o)ma Joke:

En volgend jaar in de zomervakantie naar de Beekse Bergen!!
    Liefs van ons

• 05 Februari 2013 - 16:42

Tom & Dianne:

Wederom een prachtig verslag.