watervallen en mooie natuur - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu watervallen en mooie natuur - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

watervallen en mooie natuur

Blijf op de hoogte en volg Marijke

28 Juli 2013 | IJsland, Reykjahlíð

Vrijdag 26 juli 2013

Na een gezellige avond met onze nederlandse campingburen, worden we wakker terwijl er een zonnetje schijnt. Nu schijnt de zon hier toch op het moment zo'n 20 uur per dag, maar wij hebben het geluk dat er geen wolken voor zitten. Heerlijk op slippers lopen, korte broek aan en buiten in de zon ontbijten. Wie had dat gedacht in IJsland. We genieten er van zo lang het kan.

Vandaag rijden we een stukje noord-west. Mooie onverharde routes, met fantastische vergezichten. Bergen, sneeuw, lavavelden, en een heleboel rivierdoorsteken. Wat is dit genieten, zo puur als dit land nog is.
We lopen naar een mooi uitzichtpunt bij een diepe kloof. Uiteraard gooien we stenen naar beneden om te kijken hoe lang het duurt voordat de steen de grond raakt. 8 sec! (Er is vast wel iemand die dan uit kan rekenen hoe diep de kloof is. Maar maakt ook eigenlijk niet uit, indrukwekkend was het in ieder geval). Een paar kilometer verderop is een waterval, waar we gaan kijken. Het gekke is, dat deze waterval hardstikke warm is! (42 graden) Onderaan is een klein poeltje, waar je in kan zwemmen, douchen. Bijzonder die geothermische warmte die je hier in de middle of nowhere tegenkomt. Wij plonsen er een poosje rond, en gaan dan opdrogen bij de auto met een broodje en wat te drinken.

Vanaf de waterval rijden we door naar Kjerkvoll. Een lange rit, maar zeker de moeite waard. De camping ligt onderaan een gigantische gletsjer. Dan verwacht je kou, maar ook hier kunnen we toch echt zonder problemen de hele avond buiten zitten.

Zaterdag 27 juli 2013

We breken de tent weer op, en rijden vandaag een heleboel mooie onverharde kilometers naar het noorden. Ook deze keer weer mooie uitzichten, indrukwekkende lavavelden, snel stromende rivieren, dus genoeg te zien. En voldoende mooie plekken om een poosje te stoppen om wat te drinken en te lunchen in de natuur. Als we eindelijk weer wat meer in de bewoonde wereld zijn, maken we daar gelijk gebruik van. We gaan op een terrasje zitten, onder het genot van koffie met appeltaart en de jongens een welverdiend ijsje, en een klein speeltuintje. Want zonder klagen zitten zij wel uren in de auto, omdat hun ouders dat zo leuk vinden....

Vanaf daar is het nog een klein stukje naar de Dettifoss, een waterval. En die is schitterend, wat een immens grote hoeveelheid water stort zich hier vele meters naar beneden. Dat is dat eind rijden zeker waard!

Vanaf daar rijden we nog iets noordelijker, en gaan op een camping staan met zwembad in Asbyrgi. Dus dat werd nog lekker even plonsen in het water.

Oh ja, en het wordt eentonig, maar het is weer een schitterende dag. Heerlijk zonnetje, zo'n 20 graden, en totdat we naar bed gaan in t shirt buiten zitten en op slippers lopen. Maar waarschijnlijk hebben jullie in Nederland ook nog steeds mooi weer. Hier verwacht je het echter niet.

Zondag 28 juli 2013
Op naar myvatn, een meer in het noorden van IJsland. Onderweg nog een waterval en een thermisch veld, wat ontzettend naar zwavel stinkt. Maar zo mooi allemaal.

Tot de volgende keer!

• 28 Juli 2013 - 16:58

Tom En Dianne:

Wij verlangen al weer terug naar het prachtige IJsland.
    Jullie verhalen smaken goed.

• 28 Juli 2013 - 17:45

Miep:

Nou, dat klinkt allemaal geweldig jaloersmakend ;0). Geniet ervan en alvast gefeliciteerd met de verjaardag van Luuk. Groeten van Peer en Miep uit een bloedheet Middelburg

• 28 Juli 2013 - 18:27

Jo Vanhommerig:

Ik ben blij dat jullie ook mooi weer hebben.
    Alvast hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van Luuk.
    Ook van oma Jannie natuurlijk.

• 28 Juli 2013 - 19:32

De Buurtjes:

wauw, dat ziet er mooi uit!! fijn dat het weer ook mee werkt.
    Tim denkt dat het land van alleen maar ijsjes is gemaakt ;)....ook mooi haha
    alvast gefeliciteerd met Luuk, we zullen er een ...ijsje op nemen :)
    we zijn benieuwd wat jullie nog meer meemaken...

• 28 Juli 2013 - 20:29

Merel:

Best wel lef om zo dicht bij de watervalafgrond te gaan staan (ik meen daar Rogier en Luuk aan de rand te herkennen..). Wat een vrijheid en een rijkdom laten de foto's en je verhaal zien, top!
    Hieperdepiep hoera voor Luuk morgen! x uit Speuld

• 28 Juli 2013 - 21:24

Ron En Matty:

Het is weer een mooie reis aan het worden geniet ervan dan doen wij het via jullie verslag.
    Gr. Ron en Matty

• 28 Juli 2013 - 21:56

Oma Joke En Opa Cees:

Hiep hiep hoera Luuk is bijna 5 jaar! Alvast gefeliciteerd en nog een hele fijne vakantie. Liefs van ons xx

• 28 Juli 2013 - 22:31

Ruud En Marijke:

Wat een jaloers makend verhaal. Nou wij weten nu zeker waar we volgend jaar naar toe gaan! Voor Luuk een dikke knuffel morgen!! Doei !!!

• 29 Juli 2013 - 10:32

Antia:

Wauw ziet er weer geweldig uit!! Zie ik ons ook nog wel in de toekomst gaan doen:)
    Nog 2 daagjes en dan eerst naar Namibië/Botswana! Laat je uiteraard weten na terugkomst hoe
    het was! Zo te lezen is er een jarige in jullie midden Luuk gefeliciteerd!
    Geniet van jullie prachtige reis!!!!!! Groetjes Anita.

• 29 Juli 2013 - 21:04

Lian :

Jullie treffen het wel zeg met het weer... Die wintermutsen kunnen jullie wel onderin die kist laten liggen..! En gefeliciteerd met Luuk zijn 5de verjaardag... We nemen er maar een wijntje op vanavond. Veel plezier nog. Groetjes Lian