Botswana here we come! - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Botswana here we come! - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Botswana here we come!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

15 Mei 2014 | Botswana, Kasane

Maandag 12 mei 2014
Vandaag door Kafue Parc verder naar het zuiden. En ja!!! We zien twee olifanten! Maar als we er vlakbij bij zijn en ik de camera gereed heb, zijn ze al tussen de struiken en bomen verdwenen. Weer verbazen we ons er over hoe snel ze uit het zicht zijn en ze zich kunnen verstoppen.

We rijden vandaag ruim twee honderd kilometer over onverharde weg. Af en toe is het onduidelijk welke kant we op moeten, en we komen hier echt niemand tegen. Pas na vier uur rijden zien we de eerste auto. En als je hier de weg vraagt, dan moet je geluk hebben dat je het net aan de juiste persoon vraagt. De Zambianen willen ons graag helpen, maar meestal weten ze alleen de weg naar het volgende dorpje, en verder komen ze niet. Om ons een plezier te doen zeggen ze toch 'ja'....Gelukkig hebben we een paar coordinaten, en aan de hand daarvan rijden we in 1x goed. Soms is het heel mul zand, soms staan de grassen tot boven de auto zo hoog, soms ligt er een omvergeduwde boom (door olifanten) op het pad, en soms zit de weg vol met kuilen. In ieder geval niet saai rijden zo. It's all part of the adventure! In het stadje Kalomo kunnen we tanken en eten we een pasteitje. Vanaf daar nog 125 km naar Livingstone. Er zijn vrij weinig campsites in Zambia, vandaar de grote afstanden. In Livingstone gaan we terug naar de camping waar we ruim een week geleden hebben gestaan. Deze keer niet meer alleen, maar er zijn nu verschillende gasten. Luuk en Cas kunnen nog even in het zwembad, en ik heb wifi! Slechte verbinding, maar even contact met Nederland is wel weer fijn.

Dinsdag 13 mei 2014
Vandaag gaan we de grens oversteken naar Botswana. Omdat de grens niet ver is, doen we heerlijk rustig aan s ochtends. De grens is hier de rivier, en die moeten we met een bootje oversteken. Eerst weer langs een paar loketten de benodigde stempels halen en een ticket voor de boot kopen (150 Kwacha), en dan de hosselaars van ons afslaan (we kunnen het echt zelf!) en helemaal naar voren rijden. Er leek een lange rij te staan, maar dat zijn allemaal stilstaande auto's. We zijn zo aan de beurt. 'Slik', die bootjes zien er wel erg aftands uit.... Er past 1 vrachtwagen en twee auto's op de boot, en dan ligt het dek nog net boven water. De oversteek is maar vijf minuutjes, en de boot brengt ons zowaar veilig maar de overkant.
Daar weer naar een paar loketten, en ondanks dat er een lange rij mensen staat zijn wij zo aan de beurt. Het gaat vlot! Voor de auto moeten we nog 150 pula betalen en dan rijden we zo Botswana in.

We rijden naar Kasane, dat is een stadje vlakbij NP Chobe gelegen, en waar altijd veel wild te zien is. En jazeker! We zien al een paar olifanten lopen! En zwijntjes, en bavianen en grondeekhoorntjes.
Voor ons is het hier bekend terrein, want vorig jaar zijn we hier ook geweest. Dat is ons zo goed bevallen dat we graag terug wilden. We zijn van plan hier een paar dagen te blijven en te genieten van de omgeving.

Woensdag 14 mei 2014
Een heerlijk relaxte dag! Even niet de daktenten in klappen, maar alles op het gemakje. Even wat kleding uitwassen, de auto uitruimen. En....Hey! Daar komt opeens een kikker te voorschijn....die is minstens een paar honderd kilometer meegereisd. Hij krijgt zijn vrijheid terug.
Broodjes voor de lunch halen in de nabij gelegen supermarkt, en het zwembad in duiken.
S middags om drie uur gaan we mee met een bootcruise vanaf de lodge. Klinkt behoorlijk decadent eigenlijk he, maar is echt super mooi. Vanaf het water zien we olifanten, nijlpaarden, krokodillen, kudu's en waterbuffels. Echt geweldig, en heel dichtbij. Dit was en is, wat we graag wilden zien. Blij!

Als afsluiting van de dag gaan we eten in het restaurant van de lodge. Een overvloedig buffet, en de jongens hebben eindelijk ijs! Dat was een poos geleden. Ik eet een stuk impala. Het eten is prima, zeker het toetjesbuffet. Maar dit is niet ons ding. Wij koken net zo lief een op 1 pitje geïmproviseerde maaltijd. Maar het is zeker een relaxte afsluiting van deze heerlijke dag.

Donderdag 15 mei 2014
We blijven nog een dag in Kasane. S ochtends op de camping lopen er een heleboel bavianen en chimpansees. Ze eten de vuilnisbakken leeg en als je niet oppast ook je auto. Je kunt hier niks laten liggen buiten. Bijna wordt Luuk aangevallen door een chimpansee. Gelukkig kan Rogier hem wegjagen.
Er loopt ook een grote groep mongoose op de camping, misschien wel dertig stuks. Ze lijken op een kruising tussen een grote rat en een marmot.

S middags gaan we op 'safari' in Chobe. We rijden zelf een prachtige ronde van ruim drie uur. Niet normaal hoeveel wild we hebben gezien. Olifanten, giraffen, waterbuffels. Helemaal super! Zo mooi hier.

Waarschijnlijk hierna weer een paar dagen wifi-loos. Tot het volgende verslag!

• 15 Mei 2014 - 19:01

Wendy:

Wat een prachtige ervaringen weer en schitterende foto's!

• 15 Mei 2014 - 20:56

Margee:

Leuk om jullie zo te volgen, wat een belevenissen!

• 15 Mei 2014 - 21:02

Suzan:

Wat maken jullie toch een geweldige reis. Super hoor. Ook de verslagen zijn weer heerlijk om te lezen. Leuke foto's ook weer. Jullie zien er goed uit. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes Suzan en Willem

• 15 Mei 2014 - 21:03

De Buurtjes:

wauw, ziet er weer mooi uit!! jammer dat je geen filmpjes erop kunt zetten ;) ;)

• 15 Mei 2014 - 21:46

Steffanie:

Wat fijn weer jullie belevenissen te lezen. Inclusief foto,s, zo genieten we steeds weer een beetje mee!!

Veel plezier!! Xxx

• 16 Mei 2014 - 00:47

Speuld&co:

Ja heerlijk weer meegenieten! En best lekker toch, even 'ontinternetten:-)
    Kus

• 16 Mei 2014 - 10:24

Richard:

Het valt niet mee Tomtom die zijn werk niet doet, slechte wifi. Voor de rest een fijne vakantie toegewenst van uit een zonnig srabbekerke.

• 16 Mei 2014 - 11:27

Elske:

Als je je ogen sluit ben je er haast bij .. Wat een mooie beelden komen er dan op je netvlies versterkt door e foto's . Wat een prachtige reis maken jullie ! Dikke kus

• 16 Mei 2014 - 12:39

Joke:

Groetjes uit Dishoek.X

• 19 Mei 2014 - 00:08

Lian Vanhommerig:

Wat een prachtige reis en wat een belevenissen geweldig om jullie zoet kunnen volgen. Veel plezier nog en niet te dicht bij die wilde dieren komen hoor...en die krokodillentand wil ik wel een keertje zien hoor Luuk. Groetjes en fijne vakantie nog xx