Zambia , kafue - Reisverslag uit Princess Margaret Island, Zambia van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu Zambia , kafue - Reisverslag uit Princess Margaret Island, Zambia van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

Zambia , kafue

Blijf op de hoogte en volg Marijke

12 Mei 2014 | Zambia, Princess Margaret Island

Dinsdag 6 mei 2014
Vandaag een stuk rijden. De afstanden in Zambia zijn groot! We krijgen van de manager van de campsite waar we staan, een aantal tips. En 1 ervan is een grote krokodillenfarm bij Lake Kariba. Eerst even tanken, want de afstanden zijn groot, maar de benzinepompen zijn schaars. (En duur!)
We rijden zo'n 400 km vandaag, waarvan de laatste 30 km over dirtroad. Op het laatste stuk staan veel baobab bomen langs de weg. We komen door dorpjes, die hier heel levendig zijn. Voor ons gevoel zijn we hier echt in Afrika, of wel het Afrika zoals wij het ons altijd voorstelden.
Half de middag zijn we bij Kariba Bush camp, naast de krokodillen farm gelegen.
We drinken wat en de jongens gaan in het zwembad. Op de camping lopen allemaal dieren rond, twee zebra's staan op tien meter van onze auto. Hoe bijzonder is dat! Er lopen aapjes en springbokjes. En als ik naar beneden loop naar het meer, ligt er op tien meter afstand van me een klein krokodilletje. Daar heb ik het niet zo op....

S avonds eten we in het restaurant krokodil. Ook de jongens proeven ervan en vinden het lekker. Het is krokodil in een soort paneermeel. Op deze manier lijken het net kipnuggets. Is toch wel erg stoer om als klein jongetje te kunnen zeggen dat je krokodil hebt gegeten!

Woensdag 7 mei 2014
Vanochtend een bezoek aan de krokodillen farm. We weten niet zo goed wat we er bij voor moeten stellen en zijn bang dat we krokodillen in betonnen basins gaan zien, maar niets is minder waar. De 90.000!!! krokodillen liggen in een mooie natuurlijke omgeving. Ze worden hier gekweekt voor de huid, voornamelijk voor Azië, en ook wel voor het vlees, alhoewel dat meer een bijproduct is, begrijpen wij. Echt super om te zien, hoe groot sommige krokodillen zijn, er liggen er van vijf/zes meter. Met een auto worden we er doorheen gereden, waarbij de gids halverwege uitstapt, te midden van de krokodillen en ons uitleg geeft. Op de terugweg uit het park, ziet de gids een krokodillentand liggen, die hij snel opraapt voor Luuk. Wat een stoer souvenier!

S middags genieten wij van de zon, het zwembad en een aangename temperatuur. Wat is vakantie toch heerlijk.

Donderdag 8 mei 2014
We rijden weer een stuk verder, naar het noorden. We moeten de eerste 100 km dezelfde weg terug over de mooie onverharde weg. Langs de dorpjes die hier levendig zijn. Mannen op fietsen langs de weg, vrouwen die langs de weg tomaten verkopen, jongens die koeien hoeden (die altijd net de weg op willen lopen als wij er aan komen....), kindjes die zwaaien naar ons. Vrouwen met zware vracht op hun hoofd en ook nog een kind op de rug. Een varken dat voor ons wegloopt. Rode grond, de weg vol met kuilen, doordat de grond weggespoeld is door regen. Simpele houten/rieten huisjes. We zijn in een andere wereld, die leeft en bruist en waar het leven zich buiten afspeelt.

In de plaats Monze kunnen we pinnen, tanken en wat boodschappen doen. Supermarkten kennen ze hier niet, alhoewel ze ieder klein winkeltje 'supermarkt' noemen. Boodschappen haal je op de markt, bij een van de vele kraampjes of in die kleine winkeltjes. Heeft wel wat hoor, ik vind het wel mooi. In de ene winkel haal ik water en koekjes, dan op naar een bakker die alleen maar brood verkoopt. Er liggen honderden broden achter een balie met tralies. Het zal nodig zijn. Buiten koop ik van een vrouw die met een schaal fruit loopt nog wat bananen en appels. De bananen zien er niet uit, maar desondanks smaken ze prima. Het brood is ook lekker, super vers zacht witbrood.

Net buiten Monze ligt Moorings campsite, waar we de rest van de dag doorbrengen. (Zonder zwembad stellen de jongens teleurgesteld vast...)

S avonds net iets voor achten: floep, alle lichten vallen uit, geen stroom meer. Tja, ook dat is africa.

Vrijdag 9 mei 2014
Vandaag rijden we door naar net iets onder de hoofdstad Lusaka. Een plaats waar eigenlijk niets positiefs over gezegd of geschreven wordt. Voor ons dan ook een reden om de stad niet te bezoeken, maar alleen een campsite op te zoeken en te besluiten de volgende dag door te rijden naar kafue park. Want het wordt de hoogste tijd dat we nu eens echt wild gaan zien. We hebben het prima naar ons zin, maar moeten wel eerlijk zijn dat met name de grote afstanden in Zambia ons tegenvallen.
Overigens zien we vandaag wel zebra's en giraffen die rond de camping lopen. Leuk om te zien, maar geeft een soort dierentuin gevoel. We willen ze echt in het wild zien.

Zaterdag 10 mei 2014
Vandaag rijden we dwars door Lusaka heen. Wat een vieze chaotische stad. Maar ook wel geweldig om zo een Afrikaanse stad te zien, alles krioelt door elkaar heen en de levendige handel die er langs de weg plaats vindt. We gaan naar het westen richting Kafue Parc. Als we daar aankomen gaan we eerst naar de lodge waar 'Freek in het wild', is geweest. In die lodge ligt het nijlpaard Basil vaak in de bar/restaurant. Helaas vandaag niet, jammer voor Luuk. Er hangen wel foto's, we zijn op de juiste plek. En als goedmakertje, zien we een olifant lopen vlakbij de lodge! We drinken even wat in de bar, en rijden daarna nog een paar kilometer door naar een campsite.

De campsite is aan de rivier Kafue gelegen, en aan de overkant zitten nijlpaarden.....oké....die kunnen dus vanavond ook naar deze kant komen.....niet dat ik bang aangelegd ben, maar ik kijk toch extra om me heen als ik over de campsite loop. Er zit namelijk geen hek omheen. Ook olifanten, leeuwen en hyena's etc kunnen ons een bezoekje komen brengen.....Niet te veel bij stil staan. Maar s avonds gaat er in ieder geval een kampvuur aan. Voel ik me toch veiliger. We staan helemaal alleen op deze campsite. Overal is het trouwens heeeeeeeeel erg rustig.

We maken met een klein bootje een tocht over het water. We zien een heleboel Hippo's en een paar krokodillen. De gids is er blijkbaar toch ook een beetje bang van, want echt dichtbij durft hij niet te komen, en hij schrikt zichtbaar als we bijna over een nijlpaard heenvaren. Mooi om te zien! Eindelijk zien we de wilde beesten, echt in het wild. This is Africa.

S avonds in het donker plonst er op redelijk korte afstand een nijlpaard in het water. Brrrr, toch best spannend.

Zondag 11 mei 2014
En ja hoor, er heeft daadwerkelijk een nijlpaard vlakbij onze auto gelopen volgens de jongens die op de camping werken. Rogier had het even gevraagd omdat hij s nachts zoveel getoeter hoorde. Dat hadden ze gedaan om mr. Hippo weg te jagen.

Vandaag gaan we door kafue park. Net voordat we het park in gaan zien we een olifant! Dat blijkt echter de enige te zijn vandaag.....helaas zien wij alleen hertjes, aapjes, wilde zwijnen en een paar zebra's. Helemaal op het laatst rijden we langs water en daar liggen nog een paar nijlpaarden. En natuurlijk is dat ook hartstikke mooi, maar niet het grote wild waar we op gehoopt hadden. Maar ja, misschien zijn we vorig jaar wel erg verwend.

Dan een strakke actie van Rogier. Net buiten het park komt een auto ons tegemoet gereden, veeeeels te hard. En ja hoor....knal!!! Grote ster in de voorruit. Daar laat Rogier het niet bij zitten, hij draait de auto snel om en gaat de boosdoener achterna. Al snel kunnen we hem staande houden. De man rijdt in een bedrijfsauto, en snapt eerst niet waar we ons druk om maken. Maar onze borg gaat er zo aan, met vervangen van de ruit. Uiteindelijk haalt hij er een officier bij, en gezamenlijk rijden we naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Ondertussen denk ik heel de tijd: 'we zijn in Africa, wat denk je te bereiken, Rogier...' Maar Rogier geeft niet zo maar op. Uiteindelijk na een half uur bij het politiebureau geeft hij alsnog op. Op zich was het wel mogelijk om via de verzekering die we bij de grens hebben geregeld, geld vergoed te krijgen, maar het invullen en stempelen van alle papieren gaat wel wel een paar dagen overheen. En wij hebben geen zin om hier een paar dagen te moeten wachten. De bestuurder van de andere auto is zichtbaar opgelucht, dat Rogier het niet doorgezet. Ik denk dat het anders zijn baan had gekost.

We rijden naar een camping en daar kunnen we de dag nog even heerlijk afsluiten in het zwembad en s avonds een kampvuurtje. De mannen die ons helpen op de campsite zijn zo vriendelijk en behulpzaam dat we vragen, of ze kinderen hebben. En ja, het varieert in leeftijd, maar onder andere een jongetje van vier, een meisje van vijf en een meisje van zes hebben we blij kunnen maken met een paar setjes kleertjes. Ze zijn er erg dankbaar voor en het voelt goed om zo een klein beetje te kunnen helpen. Ook al is het maar een druppel op een gloeiende plaat. De mensen in Zambia zijn trouwens overal erg vriendelijk, valt ons op. Altijd in voor een praatje en een lach.

• 12 Mei 2014 - 16:17

Ruud En Marijke:

Fijn weer wat te lezen van jullie!! Werd wel weer tijd Marijke....! Super, geniet verder en voorzichtig met alle wilde dieren!
    Liefs uit Rotterdam

• 12 Mei 2014 - 16:32

Elske:

Idd fijn wat te lezen weer . En weer even was ik er Bij ..spannende achtervolging en je boot boven op een hippo een bommetje makende hippo at night weer een pracht avontuur .
    Liefs van ons

• 12 Mei 2014 - 18:53

Joke:

Na een week weer fijn wat te horen van jullie! Geniet er nog van. Liefs van ons X

• 12 Mei 2014 - 20:32

Wendy:

Fijn weer wat te horen het was even stil... mooie spannende verhalen weer geniet ervan!

leuk verhaal weer!
    even een vraagje van Tim; hebben jullie krokodillenvlees gegeten met bot? of was het meer een kroknugget ;)

• 12 Mei 2014 - 20:59

De Buurjes:

tijd voor een nieuwe laptop ;)

• 12 Mei 2014 - 21:06

Speuld&co:

Ik zat bij IN m'n laptop tijdens het lezen... :-) Wat is Rogier stoer zeg met zijns achtervolging. Jullie allen trouwens, zo dicht camperen bij de hippo's. Plons nog lekker in vele zwembadjes en ik hoop dat jullie nog meer wild gaan spotten. Liefs

• 13 Mei 2014 - 15:32

Steffanie:

Hey hey, wat een leuke verhalen weer en wat een belevenissen!! De jongens hebben straks heel veel te vertellen iig!!
    Ben weer benieuwd naar het volgende