het noorden van Namibie - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu het noorden van Namibie - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

het noorden van Namibie

Blijf op de hoogte en volg Marijke

02 Mei 2014 | Namibië, Shangando

Woensdag 30 april 2014
Vandaag rijden we, na het ontbijt, weer verder naar het noorden. Zo'n 200 km vandaag, naar de plaats Rundu. Deze plaats ligt aan de rivier die de grens vormt tussen Namibie en Angola.

Onderweg zijn we voor ons gevoel in het echte Afrika. Hier zijn bijna geen stenen gebouwen, alleen de kerkjes en de schooltjes, de rest zijn ronde hutjes van houten palen, met een soort van bladeren dak. Vaak in een groepje bij elkaar, met in het midden een schaduwplek onder een grote boom, en een vuurtje. Vrouwen lopen hier met zakken meel of bossen hout op hun hoofd. Kinderen lopen op blote voeten koeien te hoeden. We stoppen ergens halverwege bij een dorpje waar houten snijwerk souvenirs langs de weg staan. Rogier onderhandelt over een houten 'landrover' en een nijlpaardje en neushoorn van hout. Ik maak ondertussen contact met een paar kinderen die aangesneld zijn. Omdat ik een zak oude kleding heb meegenomen van thuis (dank je wel Wendy en Els voor de meisjeskleding), vind ik dit wel een goed moment om iets weg te geven. Het kleinste meisje krijgt een geel jurkje en nog een klein jongetje een T-shirtje van Luuk. Jammer genoeg heb ik geen grotere maten bij, want de oudere kinderen kunnen zeker ook wel wat nieuwe kleding gebruiken. Helaas kunnen we niet iedereen blij maken.

In de stad Rundu doen we een paar boodschappen bij een grote supermarkt. Het is ons al snel duidelijk dat er hier niet vaak blonde jongetjes komen, en zo wie zo zijn er hier weinig blanken. Wij zijn dan wel de toerist, maar vandaag zijn wij hier de attractie.

Net buiten Rundu vinden we een lodge, met kampeer mogelijkheid. Aan de rivier gelegen en met zwembadje. Helaas zijn de nijlpaarden hier weggejaagd, en zijn er maar weinig krokodillen. De sunset-cruise slaan we dan ook af. Dat komt nog wel op een andere plaats. Rogier, Luuk en Cas maken echter wel een kort boottochtje in een mokoro (houten kano), die er ligt. Bij de receptie hadden ze aangegeven dat er een kano lag, die je mocht gebruiken. Maar deze mokoro bleek echter het vervoersmiddel te zijn van een Angolees die elke dag op en neer de rivier ging naar zijn werk. :-) We hebben hem weer netjes terug gelegd....

's Avonds maken we gebruik van de braai op onze kampeerplaats. Zo hoort het hier! Alhoewel ons kleine stukje vlees en de paar worstjes in het niet vallen bij de grote lappen vlees die onze Zuid-Afrikaanse buren er op leggen.

En had ik al eens gezegd hoe mooi de sterren hemel hier is?? Vast wel, maar zoveel sterren, zo helder, dat zie je in Nederland niet meer. Prachtig.

Donderdag 1 mei 2014
Voordat we vandaag vertrekken leven Luuk en Cas zich nog even uit op de trampoline op de camping. We rijden vandaag richting de Caprivistrook, een stukje land dat bij Namibie hoort, maar waar jarenlang strijd over is geweest. Vanaf 2002 is het veilig verklaard om hier weer als toerist te rijden.

In Divindu lopen we een supermarkt in voor broodjes. Wat een verschil met de supermarkten waar we hiervoor waren. Heel weinig assortiment en de schappen zijn half leeg. Gelukkig wel een paar broodjes nog. Vanaf daar is het nog een klein stukje naar camping Ngepi. Hier zijn we eerder geweest, en is een prachtige plek. Aan het water gelegen en met hele bijzondere toiletten en douches met uitzicht over de rivier.

Een heerlijk relaxte middag hebben we op de camping. Om vier uur s middags gaan we mee met een boottocht op zoek naar krokodillen en nijlpaarden. Helaas voor ons is er een paar weken geleden zo veel regen gevallen dat alles overstroomt was, en het water zo hoog staat, dat de nijlpaarden niet dicht bij de rivier komen waar de boot vaart. We zien er geen een. :-( Wel zien we bijzondere vogeltjes (tja, is toch minder interessant voor ons hoor) en een grote hagedis van een meter lang. Wel zien we mooi de zon ondergaan vanaf het water, met een rood kleurende lucht.

Terug op de camping horen we s avonds steeds het geluid van nijlpaarden. Dus ze zitten er wel!! Ach, we gaan er vast nog wel zien deze vakantie.
Ondertussen genieten we van een heerlijk kampvuurtje terwijl ik dit verslag zit te typen.

Vrijdag 2 mei 2014
We hebben besloten vandaag een dagje rustig aan te doen en een extra nacht op deze camping te blijven. Even niet in de auto, maar relaxen en spelen op de camping.
Rogier, Luuk en Cas gaan zwemmen in de 'krokodillenkooi'. Een kooi die in de rivier hangt en waar je veilig bent voor de krokodillen en nijlpaarden. Die we overigens nog steeds niet gezien hebben, maar het idee is wel spannend voor de jongens.

's Middags gaan we lopend met een gids naar lokale dorpjes, communities, in de buurt. En waren we nog een beetje bang dat dit een beetje toeristisch zou zijn, niks is minder waar. Het is echt heel puur en authentiek. Ronde hutjes die als slaapplaats dienen, andere als opslag voor zaden etc. Meisjes die meel aan het maken zijn, zwaar werk, maar wordt alleen door vrouwen gedaan. Van het ene dorpje lopen we naar het andere dorpje, wel twee uur lang, terwijl de gids alles uitlegt. Hij komt zelf ook uit zo'n dorpje. Gewoontes en gebruiken legt hij uit, onder andere ook over bomen en planten en waar ze de wortels of bladeren voor gebruiken. Erg interessant. Wat mooi om te zien dat deze communities helemaal zelfvoorzienend zijn. Ze verbouwen zelf hun groente, maar eten erg eenzijdig. Geld is hier nog niet zo belangrijk, ze leven met wat de natuur hun te bieden geeft. Later vragen we ons wel af, waar de mannen eigenlijk waren, want we beseffen dat we alleen vrouwen hebben gezien.
We zijn blij dat we deze trip hebben gedaan, erg leerzaam en bijzonder om te zien hoe ze hier leven.

Het was weer een mooie dag!
Morgen richting de grens met Zambia.

Tot de volgende keer!

• 02 Mei 2014 - 20:00

Elske:

Als of ik er bij ben , wat schrijf je beeldend !

• 02 Mei 2014 - 20:26

Wendy:

Met veel plezier je verslag weer gelezen! Wel dapper hoor zwemmen in de krokodillenkooi volgens mij durf ik dat ook niet...
    Wat mooi om te horen hoe de mensen daar leven, ze staan zo dicht bij de natuur. Wij hebben hier serieus een luxe-probleem...

• 02 Mei 2014 - 20:34

Speuld&co:

Dag lieve mensen,

Wat een mooi verhaal weer, dank! Nu snap ik het filmpje van het zwemmen in de kooi:-) spannend hoor. De trip naar de communities lijkt ons bijzonder en heel leerzaam.
    Veel liefs van hier en geniet!
    (Ps. de mannen zitten aan het lokale bier denk ik...:-))

• 02 Mei 2014 - 20:46

Jo Vanhommerig:

Hardstikke fijn dat we jullie zo kunnen volgen.
    Hartelijke groeten
    Jannie en Jo

• 02 Mei 2014 - 21:06

Jac En Corry:

Weer leuk om jullie te volgen. Veel plezier groetjes Jac en Corry

• 02 Mei 2014 - 21:24

Suzan:

Wat een leuk verslag is het weer. Heerlijk om te lezen. Jullie genieten echt. Veel plezier nog. Groetjes Willem en Suzan

• 02 Mei 2014 - 22:11

Cees En Joke:

Hoi Reizigers,

of dat we er bij zijn.
    Het is genieten van de verslagen die Rogier schrijft!

Is op de laatste foto Cas zo geschrokken, of heeft hij met zijn hoofd in het koninklijke toilet gezeten?
    En op de eerste foto is Luuk over de prijs van het brandhout aan het onderhandelen?
    Dat zal een knap kampvuurtje worden!!!!!
    Dikke kus voor allemaal,
    Groeten, Joke en Cees

• 03 Mei 2014 - 07:12

Bianca:

Hoi lieve mensen, het lijkt wel of ik "mee" ben op vakantie :) wat fijn om te lezen hoe gelukkig je bent. Veel liefs x

• 03 Mei 2014 - 12:16

Steffanie:

Wat gaaf zeg, leuk om te lezen. Wat een belevenissen! Ben benieuwd naar de rest!! Veel plezier verder, geniet van alles!!

Xx Steffanie

• 03 Mei 2014 - 20:54

Marije:

Wat een mooi verhaal om te lezen! Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen!

• 04 Mei 2014 - 16:51

Yvette En Rene:

weer een mooi verslag, nog niet zolang onderweg en al zoveel gezien en gedaan. Fijne reis verder, geniet ervan en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen gr. Yvette en Rene

• 09 Mei 2014 - 21:36

Jan Willem En Agathe :

Hallo Afrikaanjes,
    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen! Wij hebben 2 weken heerlijk Spanje erop zitten maar dit is toch wel wat anders. Wij gaan ook zeker nog een keer naar Afrika. Ik lees de laatste tijd ook veel over de jacht op wilde dieren, lees stropen, en dat er onze kleinkinderen ;) dit niet meer kunnen gaan meemaken. Alleen die auto... Veel plezier en als je thuis zijn graag een keer een avondje bijpraten. Gr. Agathe en jw