ice age - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu ice age - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Marijke Vanhommerig - WaarBenJij.nu

ice age

Blijf op de hoogte en volg Marijke

01 Augustus 2013 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Oké, mijn positieve verhalen over het goede weer moet ik nu toch echt een beetje bijschaven.... Zondagmiddag hadden we een flinke regenbui met onweer. En nu is het wisselvallig, maar ook nog steeds af en toe zon. En ja, we weten het, in Nederland is het nog steeds prachtig weer.

Maandag 29 juli 2013
Vandaag is het FEEST!! Luuk wordt vijf jaar! Verjaardag vieren in IJsland is natuurlijk toch wel wat anders dan dat we thuis zijn. Maar er hangen vlaggetjes aan de tent en er ligt een cadeautje klaar. (We zullen zijn verjaardag in NL ook nog vieren)
En ontbijt met appeltaart!

Vandaag rijden we door de mist. Jammer want nu zien we niet veel van de spectaculaire landschappen. Gelukkig trekt het net een beetje open als we bij de waterval Godafoss zijn. Wat een hoeveelheid water weer, en niet te geloven dat er mensen zijn met zoveel lef dat ze hier met een kano af durven te varen. Jammer genoeg zien wij dat niet, maar dat hebben we wel eens op Discovery gezien. Best veel toeristen hier trouwens. En waar wij wel om moeten lachen is, dat er zelfs toeristen zijn die rondjes om onze auto heen lopen en er foto's van nemen...Tja, dat is wat anders dan een huurautootje hè.

In de plaats Akureyri of zo iets, tweede stad van IJsland in ieder geval, slaan we boodschappen in, en kunnen we tanken. We hebben weer genoeg diesel en eten om een paar dagen het binnenland in te gaan. We zien trouwens dat het nu nog maar amper tien graden is. Wat een verschil met twee dagen geleden.

Via een route, die een rivierbedding volgt rijden we zuidwaarts naar laugafell. Helaas kunnen wij die maar beperkt beleven vanwege de mist. Halverwege trekt het open, en kunnen we weer wat harder rijden. Dan opeens om een scherpe bocht, ligt er een motorrijder langs de weg. Gelukkig mankeert hij zelfs niks, maar hij is uit de weg gevlogen, en krijgt zijn motor niet meer overeind. Het is een Italiaan. We helpen hem overeind en samen met Rogier bekijkt hij de schade aan de motor. Dat blijkt mee te vallen, en met een paar tiewraps uit de voorraad van de Landrover, kan de Italiaan weer op pad. Voor de zekerheid blijven we een aantal kilometer achter hem aan rijden, maar behalve dat hij heel erg geschrokken was, gaat het prima. Wij waren overigens de eerste auto in een half uur tijd die langs kwam rijden.

In Laugafell is een camping met natuurlijk verwarmd zwembadje. Inmiddels is de zon een beetje doorgebroken en gaan wij heerlijk genieten in het water, dat zo'n 38 graden is. Luuk vindt het zwemmen misschien nog wel het leukste verjaardagscadeau! Dit is zo mooi en puur! Binnen een straal van honderd kilometer geen dorpjes en steden te bekennen en dan zo in de natuur kamperen ( het is een camping, maar daar moet je hier niet te veel van voor stellen), en genieten in een warm bad. Perfect!

Dinsdag 30 juli 2013
Buiten ontbijten met negen graden, is best fris, maar toch ook best stoer, vinden wij. Rogier en ik beseffen goed dat we niet zo veel luxe nodig hebben als thuis, en dat het heerlijk is om zo midden in de natuur te leven. (Alhoewel de kinderen regelmatig even filmpjes op de iPad mogen kijken....)

Na het ontbijt en het opruimen van de tent, duiken we eerst nog een uurtje het zwembad in om lekker op te warmen. Toch een beetje luxe! En bittere noodzaak omdat deze camping geen douches heeft...

Vandaag gaan we op weg naar Landmannalaugar, een plek midden in IJsland die bekend staat om z'n warm waterbronnen, en mooie kleurschakeringen in de omliggende bergen. Vanaf hier zijn verschillende wandelroutes te lopen, die wij overigens niet doen met twee kleine kinderen. De route er naar toe is weer geheel via onverharde wegen. onze landrover wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is!

In Landmannalaugar schrikken we van het aantal mensen en tentjes. Komen we op de andere campings misschien een stuk of vijf andere kampeerders tegen, hier zijn dat er honderden. Dat is eigenlijk niks voor ons. We gaan naar de beek naast de camping waar warm water in stroomt. Heerlijk om in te zitten, maar zaten we vanochtend in laugafell nog alleen met z'n viertjes, nu moeten we de beek toch al snel met een man of tachtig delen. Ach, we staan hier toch maar een nachtje, maar dit is veel te massaal. Een stukje voor de camping is een rivierdoorsteek waar we nog even met Luuk en Cas gaan kijken. Zij vinden het prachtig om de auto's door het water te zien rijden. Na wat regen overdag, trekt 's avonds de lucht overigens weer heel mooi open, en kunnen we nog lekker een poosje in de zon zitten. ( met dertien graden :-) )

Woensdag 31 juli 2013
Weg uit de drukte van Landmannalaugar. Via een prachtige route, want het is hier echt wel erg mooi, rijden we naar de hoofdweg. Eerst even wat eten en een ijsje als lunch, en dan verder naar het Jokularson, het ijsmeer, in het zuiden van IJsland. Dit meer staat hoog op mijn verlanglijstje van bezienswaardigheden van ijsland, want tien jaar geleden toen we hier waren, hadden we mist. Daardoor konden we toen bijna niks zien. nu gelukkig wel! :-) Het bijzondere is dat de gletsjer hier tot aan de kust loopt, en de ijsschotsen die afbreken, zo de zee op drijven. Schitterend om te zien. Even waan je je in een andere wereld, Antartica of de Noordpool of zo. En tussen de ijsschotsen ontdekken we ook nog een zeehond! Voor de mensen die James Bond films kijken: A view to kill is hier gedeeltelijk opgenomen.

Een stuk verder aan de kust vinden we een camping. En we hebben weer een beetje zon!!!

Donderdag 1 augustus 2013
Vandaag rijden we weer terug naar het ijsmeer, maar eerst rijden we op een mooie plek naar boven. Een hele steile weg. 800 meter stijgen vanaf zeeniveau, en dan kijk je zo bovenop een gletsjer. Mooi om de gletsjerspleten te zien. Het is hier maar drie graden, en Rogier loopt in korte broek...brrrr.

Vanaf daar door naar het ijsmeer, waar we nog even genieten van dit mooie verschijnsel waar zoet water de zee in stroomt met ijsschotsen. Langs het strand een boterhammetje eten, met een zonnetje erbij. Wat heerlijk om dit allemaal met z'n vieren te beleven. Ook de zeehond zien we weer! Ik wil graag geloven dat het dezelfde is als gisteren en dat hij ons even komt begroeten....Onzin natuurlijk want er zitten er hier waarschijnlijk duizenden in de zee.

Dat was het weer. Wij trekken verder door dit prachtige land.

Dag

• 01 Augustus 2013 - 18:04

Tante Henriette:

Proficiat jarige Luuk! Als je weer jarig wordt, dan wordt in België de kleine Martha 1 jaar. Precies op jouw verjaardag is zij geboren, leuk hé? Maar jij wordt volgend jaar al 6!
    Marijke, Rogier en Cas ook jullie van harte gefeliciteerd!

• 01 Augustus 2013 - 19:39

Joke:

Mooie foto's, we genieten ervan. xx

• 01 Augustus 2013 - 22:32

Jo:

Dat ijsje was vast veel te groot!
    Goede reis verder.

• 01 Augustus 2013 - 22:51

Lian:

Wat een geweldige verhalen weer Marijke...als je bij de gemeente uitgewerkt bent kun je altijd nog schrijfster worden.. En mooie foto's ook... vooral die van jou en Rogier.... made by Luuk...?
    Veel plezier nog en wen beetje droog weer... Ik zal een beetje warmte naar jullie sturen... hier word het morgen 36gr. volgens de weersvoorspellers.. Liefs, Lian

• 02 Augustus 2013 - 07:20

RG:

Ik snap dat Rogier in een korte broek loopt hoor;) Verhalen zijn al mooi laat staan de omgeving!

• 03 Augustus 2013 - 20:56

Arnold En Marijke:

Onze vakantie heeft indruk gemaakt. Wij zitten nog in een IJsland-roes. Dat maakt het lezen van jullie ervaringen extra leuk en herkenbaar. En de verslagen zijn ook een inspiratie om nu ook eens onze aantekeningen uit te werken in een reisverslag.
    Wij zijn toevallig twee dagen eerder bij het ijsschotsenmeer geweest en hebben ook een (de) zeehond gezien. 's-Middags kwam er wat mist en dat leverde mooie bijna surrealistiche foto's op. Echt heel bijzonder.
    Veel plezier met jullie verdere reis en wij kijken uit naar jullie volgende verslag.